Tyve grunde til at ignorere disruption

Susanne Møllegaard

Der er masser af grunde til at ignorere truslerne om disruption. De fleste af dem er dårlige. Og Jørgen Vig Knudstorp har som direktør for Lego brugt dem alle. Det fortalte han med sædvanlig åbenhed og munterhed ved 80 års fødselsdagskonferencen i fredags på det institut, hvor vi begge med taknemmelighed har trådt vores studiesko.

Her er hans liste:

  • Det vil kannibalisere vores forretning
  • Det er for dyrt
  • Der kan ikke ske disruption i vores industri
  • Vi er nødt til at fokusere på dette års mål
  • Negativ værdiskabelse målt på ROIC
  • Der eksisterer ikke nogle rollemodeller, der er lykkedes med at tjene penge på det
  • Vi behøver ikke være first movers, vi følger efter og lærer fra andre
  • Vi tester det i et lukket laboratorie og følger udviklingen
  • Vi køber os ind i en digital virksomhed
  • Vi har udnævnt et team af nye folk til at tage sig af det
  • Vi samarbejder med en big data analysevirksomhed
  • Jeg er ikke ansvarlig for digital
  • Jeg må ansætte nogle andre medarbejdere først
  • Ingen af vores konkurrenter gør det
  • Vi har outsourced digital
  • Vi har hyret en fyr fra Google/Facebook eller lignende
  • Vi er nødt til at fikse vores offline forretning først
  • Jeg kan ikke overbevise bestyrelsen

 

Selvom Jørgens liste er ret omfattende, er jeg fristet til at tilføje yderligere to:

  • Vores kvalitet er meget bedre
  • Det kommer kunderne aldrig til at acceptere

 

Hvis du kan genkende dig selv i disse undskyldninger, er det måske på tide at overveje, om du bør ændre dit tankesæt. Det har Jørgen og Lego i hvert fald gjort, oveni købet på en måde hvor digitalisering ikke bliver betragtet som et stort dyr med et selvstændigt liv udenfor den ”rigtige” forretning.

Digital er nemlig et markedsvilkår i dag og skal som sådan være en integreret del af den forretning, man excellerer i. Så snart den digitale løsning er bedst, bliver offline løsningen overflødig og med tiden udkonkurreret. Det har vi oplevet masser af gange i historien, og det er netop også pointen i fremsynede lederes tilgang til at disrupte egen virksomhed indefra. Intet produkt er garanteret overlevelse bare fordi det har eksisteret længe. Det skal til enhver tid være det bedste svar på et relevant kundebehov, ellers mister det sin betydning.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.