Møder er en sovepude der dræber alt initiativ

Karim Ben M'barek

Sommeren er over os, og i den kommende tid vil vi blive mødt af et hav af autosvar, hvor afsenderen er taget på en velfortjent sommerferie, der forhåbentligt byder på afslapning og refleksion over første halvdel af 2017. Det vil jeg i hvert fald bruge min ferie på. Og der er meget, der skal fordøjes. Heldigvis.

Indtil videre har 2017 budt på en masse spændende for mit og Washas vedkommende.

Vi er nemlig startet på det udenlandseventyr, som vi hele tiden har drømt om og sigtet efter. I første omgang er vi startet op i Malmø. Målet er selvfølgelig langt større, men der var mange fordele, når vi for første gang skulle prøve konceptet af i ukendt territorium. Det er tæt på vores kontor i Kastrup, vi kan bruge de samme chauffører som i København, og forholdene minder meget om dem, vi ser herhjemme.

Selvom vi hele tiden har haft øjnene fast rettet på udlandet, var det ikke meningen, at det skulle ske allerede efter kun tre år i Danmark. Men når jeg ser tilbage på de seneste tre år, og hvad der har kendetegnet dem, så er det, at vi har fokuseret på at eksekvere. Det lyder måske banalt, for hvem gør ikke det? Men jeg oplever alligevel mange, der konstant skal holde møder. For nogle er det en sikkerhed, der skaber overblik. For mig er det en sovepude, der dræber alt initiativ.

På bare tre år er vi gået fra at vaske tøjet i vores egne lejligheder til at have teamet up med Nordeuropas største vaskeri og er i dag en etableret digital forretning. Vi har måtte træffe mange beslutninger undervejs, men ingen af de beslutninger er truffet i et mødelokale. Hvis vi skulle holde et møde hver gang, vi fik en ide, kunne vi holde møder hele dagen.

Hos Washa må der ikke være langt fra tanke til handling. Hvis du får en god ide, så skal den hurtigt føres ud i livet. I hvert fald prøves. Hvis den ikke virker, så afliver vi den. Og prøver igen.  

Det er et krav fra den stigende, digitale verden. Hvis Washa skal overleve, skal vores forretning matche samfundets behov. Det er ikke bare et krav set med branche-briller på. Det er også et krav fra fremtidens medarbejdere. Generation Y. De gider ikke deltage i lange mandagsmøder for at træffe en beslutning, der kunne være fundet ved kaffemaskinen, inden koppen var fyldt op. De vil have ansvar, frie rammer og vigtigst af alt prøve tingene af.

Flere C20-virksomheder er begyndt at ændre på den støvede mødekultur, men meget skal ændres, hvis de vil vinde fremtidens talenter og markedsandele.

Vi er først lige begyndt på vores rejse, og jeg glæder mig til at fortsætte med at teste vilde ideer af. Den del af Washa må aldrig dø. Lige meget hvor mange lande vi åbner op i, og hvor stor vi bliver, skal vi altid reagere på vores instinkt og prøve ideen af. Kun sådan tror jeg, man overlever i fremtidens erhvervsliv.


 

Se flere blogs



Profil

Karim Ben M'barek

Karim Ben M'barek

adm. direktør og medstifter, Washa.dk
Som iværksætter fra den digitale generation har Karim Ben M'Barek en klar holdning til, hvordan en nystartet virksomhed skal ledes og drives til succes. Han blogger om de daglige udfordringer, iværksættere møder.

Karim Ben M'Barek er adm. direktør for og medstifter af onlinevaskeriet Washa.dk, der tilbyder tøjvask og rens via digital bestilling. Han har tidligere arbejdet for den digitale tjeneste Autobutler.