Lær lidt følsom disciplin fra én der har gået hele vejen

Line Rosenvinge
BLOGS Af

Idet han går forbi lader han sin højre hånd hvile et øjeblik på den store krystal der er bygget ind i et møbel, han ser op og smiler da han får øje på at jeg har taget skoene af for at kunne træde barfodet ned i de ametyst-klump-sko, som står ikke langt derfra. "Det er rigtig godt, hvis man giver sig tid, god rejse!"

Kort forinden har han præsenteret sig som Studio Manager. "Det er mig, der laver alt det kedelige". Men hans arbejdsgiver er kunstneren Marina Abramović, og hun er alt andet end kedelig, som man tydeligt kan se på den retrospektive udstilling, som netop er åbnet på Louisiana Museum of Modern Art.

Her er tidlige værker, malerier af lastbilsammenstød, og dokumentationer af ikoniske performances med nøgenhed og blod (kunstnerens eget). Her er også mange værker fra perioden med Ulay (1975-1987), kunstnerkollega og elsker. De to har skreget hinanden i ansigtet, trukket vejret gennem hinandens munde i et klaustrofobisk kys og fastholdt hinandens blikke i tavs konfrontation. Det handler om nærvær. Og ofte også om udmattelse.

Serbiske Abramović er i 1946 født af partisaner fra Titos hær og vokset op med de privilegier, der var forundt den politiske elite i datidens Beograd. Hun er opdraget til at være stærkt disciplinær og udholdende, psykisk og fysisk. Denne påvirkning har hun taget med i sin kunstneriske praksis.

Som den meste kendte, The Artist is Present (MoMA New York 2010), hvor hun sad ved et bord gennem hele udstillingsperioden i hele museets åbningstid, det vil sige over 700 timer. Folk stod i kø for at komme til. Nogle sad få øjeblikke og andre i lang tid. Nogle græd.

Se mig se dig
Har du prøvet det? På den aktuelle udstilling kan du lægge telefon og ur i en boks og sætte dig i en bås med siddepladser for to, der således bænket kan se på hinanden i tavshed. 

Det handler om at turde være tilstede, egentlig er det meget simpelt, så det kan undre, hvorfor det er så svært og vi gør det så lidt. Skoene af krystal vil noget af det samme. De vil have dig til at sætte fra, ikke med kroppen, for skoene gør dig klippefast, men med tanken. Ametysten er valgt for de energier, som stenen menes at udsende.

Voldsomheden i de tidlige værker er kun delvist tilstede i de senere værker, som i højere grad handler om nærvær. Jeg tænker, at jeg bør udsætte mig selv for at sidde kontrolleret og fokuseret foran mindst én af de mellemlange filmdokumentationer af kunstnerens performances. Performances, som kan have varet minutter, timer, dage eller måneder. Når hun kan sidde på hug foran et æsel og se det i øjnene i en stiv time, mens hun tænker på barndoms- og ungdomsminder, så bør jeg også kunne sidde på en museumstaburet og se med.

Men jeg skal videre, nogen venter på mig, jeg tager toget derhen og går fra stationen. Der er mennesker allevegne, for det er almindelig myldretid, de går roligt rundt mellem hinanden. Ingen skriger eller støder sammen. Ingen danser omkring og falder om af udmattelse. Ingen stopper op for at holde på en fremmed i tavshed. Ingen bruger et øjeblik på at se en anden dybt i øjnene. Alle har tøj på, jeg kan ikke rigtig se deres kroppe.  

Hvordan er menneskene inden i? Har de skrig i sig, kan de røre ved den anden? Jeg tænker, at jeg vil huske på, at jeg skal se dig i øjnene. Jeg tænker, at jeg vil udholde at være tilstede, og jeg vil tro på, at nærværet hjælper mig til at træffe de rette beslutninger.    


Ulay/Marina Abramović: AAA-AAA, tv-performance, 15 minutter, RTB television studio, Liège, Belgien, 1978, © Ulay/Marina Abramović, courtesy of the Marina Abramović Archives .


Marina Abramović: Shoes for Departure, ametyst, 1990/2015 © Marina Abramović.


Ulay/Marina Abramović: Relation in Space, performance, 58 minutter, XXXVIII Venedigbiennalen 1976, © Ulay/Marina Abramović, foto © Jaap de Graaf, courtesy of the Marina Abramović Archives. 

Marina Abramović, The Cleaner, med over 100 værker fra mere end 50 år, kan ses på Louisiana Museum of Modern Art til den 22. oktober 2017. Udstillingen har tidligere været vist på Moderna Museet Stockholm og vil senere blive vist på Bundeskunsthalle Bonn og Henie Onstad Kunstsenter. Katalog med tekster ved blandt andre udstillingens curatorer Tine Colstrup og Lena Essling.


 

Se flere blogs



Profil

Line Rosenvinge

Line Rosenvinge

Direktør
Tender Task
Line Rosenvinge blogger om kunstens værd i et samfund, der har travlt med arbejdsløshedstal og infrastrukturplaner. Hun bekymrer sig om kunstmiljøets mangel på professionalisme og provokeres af dets selvtilstrækkelighed.

Som kunsthistoriker og forretningsudvikler har Line Rosenvinge stiftet Tender Task, der udvikler og understøtter større og mindre projekter for offentlige organisationer, private virksomheder og individuelle kunstnere.