Skrid, offentlige leder

Alexandra Krautwald

Inkompetente, illoyale og uden dannelse det er, hvad offentlige ledere er.

Sådan lyder en sørgelig konklusion fra en undersøgelse, som jeg og nogle samarbejdspartnere netop har gennemført i 95 offentlige organisationer.

Vi har talt med medarbejderne på gulvet. Primært folk fra fagskoler, hospitaler og i kommuner deltog i arbejdet.

Evaluering i bund

Analysen har lært os, at offentlige ledere oftest rekrutteres fra egne indre rækker, hvorfra de avancerer, fordi de har været gode til et eller andet, inden de blev udnævnt til ledere. Enkelte af dem rekrutteres udefra, men det gør ikke ledelsesarbejdet bedre.

Fælles for dem alle er nemlig, at de opfattes som virkelig dårlige ledere, der ellers starter godt i jobbet med et udtrykt ønske om at forbedre de faglige og menneskelige forhold gennem fokus på trivsel. De øremærker endvidere en stor sum penge til social kapital, der handler om samarbejde, retfærdighed og tillid i arbejdet.

Men både indsatser og resultater udebliver desværre alt for ofte, viser undersøgelsen.

Medarbejderne fortæller os, hvordan nye ledere stiller sig til rette på ølkassen, hvorfra de formidler deres store tanker om ny innovativ og bæredygtig strategi og imødekommende ledelse.

Men der går ikke mange halve år i jobbet, før kasserne hurtigt vælter under lederne. Både den de holder deres dundertaler fra, og den hvori pengene til medarbejderoptimerende indsatser står placeret i et fjernt hjørne.

Ledernes indledende fine udgangspunkt og attitude efterfølges i næsten 7 ud af 10 tilfælde af en overfladisk og uprofessionel omgang med begrebet ledelse.

Lad lige billedet hænge der et øjeblik. 7 ud af 10!

Hvor mange gange skal det siges?

Forskning og undersøgelser har gang på gang dokumenteret, hvilken ineffektiv indsats man kan forvente sig af medarbejdere, der ikke har respekt for deres leder, og hvor den daglige drift halter på grund af sammes elendige udførelse af sin ledergerning. Derfor undrer det mig, at dårlig ledelse stadig får lov at foregå i så stor målestok.

"De lærer hurtigt nogle tricks, hvor de begynder at ignorere kritik og tage selvoptimerende og dumme beslutninger med bind for øjnene," fortæller en gruppe medarbejdere på en fagskole. Nogle andre påpeger ledernes tendenser til at blive lakajer for deres overordnede i bestyrelsen eller i et ministerie, og samme medarbejdere oplever deres egen nærmeste leder som illoyal og løgnagtig.

"Vi ser en tendens til, at vores ledere mobber, taler nedsættende, bliver mere og mere styringsfikserede, og at de koncentrerer sig om lovgivning og bekendtgørelser, mere end de eksekverer trivsel og samarbejde", betror en gruppe plejepersonale os.

På spørgsmålet om, hvor i stor grad medarbejderne er glade for deres nærmeste leder, svarer 68 pct., at de overordnet er meget utilfredse med deres leder. Der er således 32 pct. glade og trygge medarbejder tilbage derude i styrken af de godt 725.000 mennesker, der er ansat i offentligt regi. Det er ikke mange.

Resultatet er rystende, det gør mig bekymret over vores i forvejen vaklende offentlige system, og det giver anledning til flere kritiske spørgsmål end optimistiske svar, synes jeg.

Der er slet ikke proportionalitet mellem alle de milliarder af kroner vi investerer i den offentlige sektor og udvikling af de ledere, der driver den og så den produktivitet, der kommer ud i den anden ende.

Vi spurgte alle medarbejderne i undersøgelsen, hvordan de helst ser deres ledere agere i fremtiden, og hvilke egenskaber de håber at se udlevet fremover.

"Vi har det bedst, hvis lederne bare finder et andet job, så vi kan få lov til at gøre borgerne glade selv", svarede en gruppe kommunale medarbejdere os på det spørgsmål.

Mit håb for fremtiden

Jeg har et brændende ønske om at trænge igennem med denne alvorlige problemstilling, så ledere igen kan blive sig selv bekendt. Vi er flere rådgivere og eksperter, der i mange år har forsøgt os med at skabe ørenlyd. Det er vigtig, at vi bliver ved med at gøre opmærksom på udfordringen. Der ligger nemlig oceaner af muligheder og gevinster og venter derude.

Det kunne være, at jeg skulle prøve mig med at rive høreværnet af rette ansvarlige som mit næste ydmyge forsøg på vækkelse?


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.