Verden har ikke brug for endnu en app

Michael Stausholm

Digitalisering er blevet et mantra, som moderne virksomheder, iværksættere og politikere sværger til. Men inden du bruger ordet næste gang, så stil dig selv spørgsmålet: Skaber det reel værdi for din forretning og har verden virkelig brug for en app mere? Eller kan du med fordel bruge din energi på et vigtigere formål?

Man læser efterhånden ikke om en dansk virksomhed og dens overordnede strategi uden, at ordet digitalisering indgår. Bestyrelsesmøder handler om det. CEO’s taler om det. Iværksættere drømmer om det.

Men er det ikke efterhånden sådan at digitalisering er et i sig selv ligegyldigt begreb. Er vi ikke alle digitaliserede? Vi har hjemmesider, webshops, it-systemer og er tilstede på sociale medier. Måske vi brændende ønsker at udvikle en app, så kunderne nemt kan få et tættere forhold til vores virksomhed, men er der brug for flere apps? Skaber det reel værdi?

Digitalisering overtrumfer ikke purpose

Jeg synes, det entydige fokus på digitalisering som værende den eneste rigtige løsning i kampen mod konkurrenterne er ved at tage overhånd. Ja, den er vigtig i forhold til økonomistyring, kundekontakt, lagerstyring, ordrebestillinger osv. Men behøver vi mere og mere? Får vi ikke større udbytte af at investere i dét der gør en forskel for kunderne, og dét der gør, at vi også har vores planet om 500 år?

Mange glemmer deres why, deres purpose. Dét der får dem til at skille sig ud. Og det er ikke at udvikle endnu et dyrt it-system eller en ligegyldig app, som alligevel ingen forskel gør for deres kunder eller forretning. Forbrugerne er klogere end dét, de vil handle med virksomheder, der tænker længere og større.

En virksomhed med et stærkt purpose, som har forstået at lave en kæmpe forretning ud af det, er Patagonia, som laver bæredygtigt produceret outdoor-tøj. Deres mission er: Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.

Jeg er overbevist om, at det er den vej, vi skal gå. Purpose først, og så må yderligere digitalisering være sekundært.

Et iværksætterpanel med tech-rødder

Jeg har lagt mærke til, at digitalisering er også et af regeringens buzzwords. Jeg har her i foråret spændt fulgt med i nyheden om, at regeringen vil satse mere på at skabe gunstigere forhold for iværksættere her i landet. Det er der i høj grad brug for. Omkring hver tredje nystartede virksomhed lukker igen efter et år, og politikerne har talt om væksttørke i næsten 10 år siden finanskrisens start.

For nylig løftede Erhvervsminister Brian Mikkelsen så sløret for det nye iværksætterpanel, der skal komme med forslag til, hvordan det bliver lettere og mere attraktivt at starte ny virksomhed, og hvordan flere nye virksomheder kan tage de næste skridt og vokse sig store.

Panelet består af 14 iværksættere, investorer og eksperter. Ud fra et hurtigt skøn, kommer 13 af dem fra en tech-baggrund.

Tech = hurtig succes?

En af de ting, panelet skal se på, er hvordan der skabes bedre vækstvilkår for nye fintechvirksomheder (en sammentrækning af financial og technology). Regeringen lægger samtidig op til, at der skal afsættes midler til at etablere et FinTech Lab i Finanstilsynet, som skal gøre det mere attraktivt at etablere sig som fintechvirksomhed i Danmark.

Jeg er enig i, at tech-iværksættere bidrager med masser af innovation (de må åbenbart bare ikke hedde Uber), og at de besidder potentialet for at ekspandere og vokse sig store på relativt kort tid, også globalt. Vi kender alle historierne om de nyere iværksættersuccesser, der er blevet solgt for skyhøje millionbeløb: Momondo, Endomondo, Podio, Just-eat.

Hvem vil ikke gerne være en del af en hurtig succes? Det vil de fleste af os da gerne.

Glem ikke de andre iværksættere

Jeg har dog meget svært ved at forstå denne forblændede fokus på tech og digitalisering. Hvad med retailerne, servicevirksomhederne, håndværkerne, og de grønne, bæredygtige virksomheder. De er i høj grad med til at skabe blivende vækst, selvom det måske foregår i et langsommere tempo.

Vækst bør ikke kun handle om investordrevet afbrænding af midler i kampen for at skabe en kritisk brugermasse i en app. Vækst bør i den grad også handle om at skabe varige arbejdspladser baseret på noget så basalt som at tjene penge på noget, der ikke bare er med videresalg som formål. Og som gerne gør en forskel på den lange bane.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.