Speed of Change: Tiderne skifter - til det bedre

Annette Franck
BLOGS Af

Iscenesættelsen var dramatisk – talerne blev introduceret med voldsomme trailers på store skærme i den mørke sal og øredøvende volume på et lydspor med bulder og brag. De knapt 2000 deltagere til President Summit 'Speed of Change' trykkede sig ned i sæderne, for fremtiden er jo truende og uforudsigelig.

Men i løbet af dagen stod kontrasten tydeligt: Indlægsholderne var et helt andet sted. Den i øvrigt spændende række af internationale talere udtrykte eftertænksomhed, ydmyghed og ja faktisk taknemmelighed. Det var den røde tråd, der opstod gennem deres meget forskellige vinkler på de forandringer, vi oplever i denne tid. Det blev især tydeligt, når de skulle svare på spørgsmål fra publikum eller afsluttende give generelt råd om ledelse.

De gode råd

De gode råd fra de internationale talere ved 'Speed of Change' ville lyde som kliche, hvis ikke det var fordi, de sagde det samme med hver deres ord. Det er tid til, at ledere lytter mere, sagde de.

Martha Lane Fox, der er blandt pionerer i webhandel som stifter af Lastminute.com og i dag bl.a. bestyrelsesmedlem hos Twitter.com: "Leaders have to work with selfawereness – Be humble, be wrong and listen".

Zev Siegl, en af tre stiftere af Starbucks, sagde, at i dag handler ledelse om at forstå andres ideer, fremfor bare at præsentere sine egne: "You want to be seen as a person, who is into new ideas and like to talk about ideas."

Dr. Chris Kutarna, Oxford University fulgte samme spor, da han svarede på, hvad en leder skal kunne i dag: "Be a follower. Acknowledge, that somebody else's ideas are better and bigger."

Budskabet var ikke til at misforstå: De ser et helt grundlæggende skifte i lederens rolle, hvor det i dag handler om at samle organisationen gennem at lytte fremfor at anføre ved at overbevise om egne ideer.

De værste fejl

Denne nye lederrolle blev bekræftet, da indlægsholdere blev bedt om deres bud på de største fejl, en leder kan begå.

Chip Conley, der er i direktionen for Air BnB, advarede: "Don't get caught up in the what and how of your business. You miss out if you stop asking why and what if."

Martha Lane Fox, som gennem hele sit indlæg argumenterede for vigtigheden af 'diversity' i ledelse, sagde: "I see how leaders think they are connected with their organization, when really they are not." I hendes erfaring er der alt for langt mellem beslutningstagere og deres organisationer, men ledere snyder sig selv "...just because they walk the floor."

Zev Siegl havde et bud på, hvorfor ledere ikke har denne erkendelse af manglende kontakt til organisationen: "They believe too much in their own stuff, so they do not have an open mind."

Jep – de mener det: Det er tid til at lytte og samarbejde mere.

Mulighederne er der

Det er i pauserne, at indlæg bliver til viden, selv på en konference med super indlæg. Når jeg får mulighed for at spørge vildtfremmede, hvad de har hørt, opstår den røde tråd. Faktisk er det, præcist hvad jeg gør – går over til nogen, jeg ikke lige kan gætte, hvem er, og spørger hvad de hæfter sig ved.

"Folk kommer, fordi de er bange for fremtiden.", sagde en selvstændig leder over buffeten. "De ved godt, at sandsynligheden for selv at udtænke strategien og få den geniale ide er lav, så de kommer for at høre bud på, hvad de så skal gøre for at lykkes som ledere."

Hvis han har ret, så fik folk, hvad de kom for. Budskabet fra indlægsholderne ved Speed of Change var, at ja, tiderne skifter, og det er både hårdt og voldsomt. Men mulighederne er, at tiderne skifter til det bedre, hvis ledere er villige til at lytte og være mere ydmyge overfor at skulle samarbejde med organisationen. Det var der bred enighed om blandt indlægsholderne.


 

Se flere blogs



Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om, hvordan vi samarbejder produktivt på vores arbejdspladser, når hverdagen konstant udfordres af komplekse forandringer. Resultater og trivsel hænger sammen, men rækkefølgen er afgørende: Når vi samarbejder om at skabe resultater, så trives vi.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Hun rådgiver om udvikling og implementering af forandringer på arbejdspladser. Hendes baggrund er cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og master i journalistik.