Tre grunde til fusioner går i vasken

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

Jeg beskæftiger mig en hel del med virksomhedsoverdragelser og fusioner. Her skal man holde tungen lige i munden. For det er uhyre komplekse mekanismer, der er sat i bevægelse. Alle scenarier skal granskes, tal skal analyseres, dokumenter gennemgås, og der skal forhandles mellem parterne. 

Men når så der er enighed om en aftale, og begge parter er tilfredse, og ”honey-moon”-perioden er overstået, ja så er det faktisk ofte her, det går galt. Når dagligdagen sætter ind.  

Halvdelen fejler

Der har været tal fremme i medierne, der peger på, at mere end halvdelen af alle fusioner og opkøb mislykkes. I fald virkeligheden bare nogenlunde ligner dette estimat, ja så må der være noget galt med den approach, mange lægger for dagen, i den slags processer.

Og det er jo et eller andet sted også et minefelt, man bevæger sig ud i. Eksempelvis når to konkurrenter pludselig skal agere som én virksomhed. Når en lille organisation bliver slået sammen med "storebror".  Eller når en stor virksomhed bevæger sig ind på et nyt marked og køber en familievirksomhed. 

Tre typiske problemer

På basis af mine egne erfaringer, fra mere end 100 deals både som ekstern og intern rådgiver, har jeg fundet frem til tre grunde til, at fusioner ofte går i vasken. Og min erfaring siger mig, det bestemt ikke bare er jura, økonomi og due dilligence det hele: 

1. Topledelsen er ikke involveret

Hvis processen ikke er forankret øverst i virksomhederne/organisationerne, så går det ofte galt. Der vil mangle et commitment, der gør, at alle kanter af virksomheden forstår og køber ind på, hvorfor fusionen er det helt rigtige at gøre.

2. Integrationen af fusionen foregår over lang tid

Efter aftalen er på plads, rykkes der ikke hurtigt nok. Jeg har oplevet eksempler, hvor det har taget år at få det hele på plads – efter aftalen var indgået. Og det er simpelthen for lang tid at gå og lade medarbejdere, samarbejdspartnere og marked vente på, at fusionen bliver en realitet.

3. Kommunikation

Mange glemmer ofte de kulturelle elementer, når to virksomhedskulturer skal forenes. Det er simpelthen afgørende, at der kommunikeres løbende til medarbejderne, kunderne og omverdenen. Og i et sprog og på en måde, de kan forstå. For ellers risikerer man, der opstår tvivl. Især hos de ansatte, hvor der kan opstå en "os" mod "dem" situation. Og det kan måles på bundlinjen. Og være dræbende for en virksomhed. 

Der kan sikkert findes mange flere grunde end ovenstående. Så byd gerne ind, hvis du har oplevet flere!

For jeg tror, vi som samfund vil gøre klogt i at lære af disse fejl. Især fordi der handles mange hundrede virksomheder i Danmark hvert år. 


 

Læs også



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.