Lyseslukkere i jakkesæt

Katerina Pitzner
BLOGS Af

Skinnet bedrager. De sidder der bag deres nydelige profilbilleder i pæne jakkesæt og opfører sig som uuddannede, småliderlige og indebrændte små mennesker.

Det er næsten fem år siden, jeg oprettede en profil på LinkedIn, men jeg har aldrig rigtig fået gjort aktivt brug af den indtil for nyligt.  For et par måneder siden besluttede jeg mig for at teste det, udadtil, pæne forum.

Med mine 3966 kontakter vil jeg mene, at kulturen i LinkendIn i Danmark er bredt repræsenteret i mit feed. Jeg kastede mig ud i det businessklædte cyberspace for at se, om det var noget, der kunne gavne mig og min forretning. Sikke et cirkus!

Som den nye pige i klassen bliver man lynhurtigt klar over de uskrevne regler og adfærdsnormer, og man afrettes nådesløst af garvede brugere, hvis man ikke bliver indenfor stregerne. Derinde hører nemlig særligt jobopslag til, (som der er mange af), og links til blogs og artikler. Bevæger vi os ét skridt uden for stregen, i gråzonen, møder vi et forundrende syn. Her er det f.eks. alment accepteret at sælge egne produkter, men KUN, hvis det er uddannelser og kurser, som f.eks. slankekurser, salgskurser, træningsforløb og foredrag. Det er ikke velanset at sælge en fysisk vare. (med mindre det er et hus!?)

Jeg begik den åbenlyse fejl at uploade en rigtig god deal på en diamantring fra Diamantbørsen, som formidler salg af brugte diamantsmykker i den eksklusive ende. Jeg ville hjælpe en kunde, der havde brug for at realisere den hurtigst muligt. Det medførte nogle verbale lussinger i kommentarfeltet, fordi "man" åbenbart "ikke må" avertere med fysiske produkter fra sin virksomhed. Skidt pyt med det, lussingen gjorde ikke ondt, ringen blev hurtigt solgt og både køber og sælger var glade.

Men der er ting, som undrer mig endnu mere...

Nu vil jeg slet ikke ind på alle de kommentarer og henvendelser, der får mig til at tvivle på, om nogle af brugerne har forvekslet Tinder med LinkedIn. Så alle de kække opfordringer om kaffe, vin, sex og udtalelser om udseende mv., vil jeg elegant springe over. Man får jo som bekendt altid mere af det, man fokuserer på.

Det, der undrer mig i særlig grad, er folks opførsel. Profilbillederne på LinkedIn ligner overvejende nydelige mennesker i jakkesæt eller andre former for business outfits. Her repræsenterer du i højere grad din profession og din virksomhed,mere end dig selv, i modsætning til f.eks. Facebook, hvor de fleste optræder som privatpersoner. Det betyder at alt, hvad du uploader og de kommentarer, du skriver, peger direkte tilbage på både dig, din profession OG den virksomhed, du repræsenterer. Usaglige, uanstændige eller på anden vis underlødige opkast vil dermed sættes direkte i forbindelse med dig OG den virksomhe<, du arbejder for. Hvis du er selvstændig, kan du takke dig selv for, hvordan du og din virksomhed bliver opfattet, via det, du sender ud. Men hvis du arbejder for en andens eller en offentlig virksomhed, bør du måske lige tænke dig om en ekstra gang, inden du udstiller dit dårlige humør og manglende overskud, hvor du risikerer at vende potentielle kunder mod jeres virksomhed? Måske er der nogen, som kunne have glæde af at stille sig selv ét eneste spørgsmål inden, de trykker 'enter': Er det konstruktivt? Er det venligt? Hjælper det nogen?

Do no harm, but take no shit

Vi er jo ikke tvunget til at følge hinanden, så hvis noget keder dig, eller på anden vis støder dig, så lad da være med at følge vedkommende. Verden bliver et bedre sted, når vi gør os umage og støtter hinanden. Hvis du ikke har overskud til det, så hold inde med skydningen til en dag, du er i bedre humør. Jeg kommenterer ikke meget selv, men jeg er flittig til at 'like', og jeg kan helt sikkert blive bedre til at heppe på folk, men hvis nogen ikke opfører sig ordentligt på min side, så ryger de ud.


 

Læs også



Profil

Katerina Pitzner

Katerina Pitzner

Diamanthandler
Katerina Pitzner blogger om det, der er værd at vide inden for diamantbranchen. Uanset om du overvejer at investere i egne ædelstene eller bare deler interessen for den eksklusive handelsvare, er Katerinas blog det rette sted at følge med.

På vegne af private forbrugere og investorer handler Katerina Pitzner direkte på verdensmarkedets diamantbørser og sidder selv som direktør for Copenhagen Diamond Exchange. Hun er desuden forfatter til bogen "Diamantjægeren – en rå verden i glimt".