Sig det videre

Line Rosenvinge
BLOGS Af

Har du hørt det? Da kunstneren kom til en japansk fabrik uddelte han chokoladebarer til de 500 metalarbejdere, lod dem spise indholdet og bad dem om at bruge metalfoliet fra indpakningen til at lave små former og udstillede siden deres individuelle småfigurer på kunstmuseum. Fordi håndværkere også kan producere skønobjekter.   

Har du hørt det? Der var også dengang kunstneren tømte sine lommer for en håndfuld i dag ubrugelige zloty-mønter på en hyldestump skåret ud af en gammel køkkenbordsplade. Det er håndører til børnene. Kunstneren lavede flere editioner, som blev sat til salg men gemte to, én til hver af sine sønner. Fordi vi kan udveksle værdier.  

Har du hørt det? Eller hvad med denne her. I en tid og et land med få varer på hylderne (Tjekkoslovakiet i 1980erne) var det almindeligt selv at lave de ting, som man havde brug for, som for eksempel en postkasse af en stump hul vejpæl i hvid plast, som kunne monteres på hoveddøren. Tredive år senere udskærer kunstneren runde dørstykker med vejpæls-postkasser og sætter dem på landkort og byprospekter malet af socialrealistiske lokalkunstnere. Fordi vi gerne vil kunne modtage beskeder på tværs af geografi.

Mailbox, 2014.

Mailbox, 2014.

Der er historier i Roman Ondaks værker, masser af historier, som gerne lader sig genfortælle. Det er historier om omhyggelighed og nøjsomhed, om grænser og muligheder og ønsket om at kunne kommunikere frit.

Kreativ af nød og ikke dyd

Ondak finder det eksempelvis tiltalende at almindelige mennesker, som hans far, der ellers arbejdede i et kalkbrud, var kreative og byggede hverdagsobjekter, fordi der var ringe adgang til at købe varer. Sådan var det som bekendt for borgere i kommunistiske lande med lukkede grænser og socialistisk planøkonomi i 1980erne, og sådan er det i øvrigt stadig i lande og regioner med begrænset adgang til det globale marked, online handel og almindelige fornødenheder.

Kunstneren er opmærksom på og fremhæver denne tvungne kreative, opfindsomhed. Eksemplerne, som han indsamler, bliver præsenteret så nøgne som muligt. Som autentiske, funde objekter, der nu er kommet til KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg som en stor samling historier, hvoraf halvdelen er nyproduktioner til denne udstilling, Ondaks første solo i Skandinavien. Udstillingen fylder den højloftede sal til skiftende udstillinger i museets stueplan, og man må gerne give sig god tid.

Hemmelig besked

Hovedværket, Spy Ring, er et samarbejdsprojekt, hvor en flok lokale unge, på bedste old school spion-manér, skriver kryptiske beskeder til hinanden, skjult i objekter, som overdrages til andre unge, der skal undersøge objekterne og måske afmontere elementer, for at finde den skjulte besked.

Drenge og piger skriver beskeder til hinanden og deres besked-objekter installeres på et stort bord, dækket af grønt filt. På et tidspunkt i løbet af de kommende måneder vil deres besked-objekter mødes. Brug hvad du har, sig hvad du vil. Streng dig an, fang beskeden fra den anden. Hvad nu hvis du ikke havde en smartphone, internetopkobling og ytringsfrihed.


Spy Ring, hvor lokale teenagere skriver hemmelige beskeder til hinanden på old school spion-manér. 

Ligesom mange af udstillingens elementer er fundne genstande, så er det store bord med besked-objekter genbrugt udstillingsarkitektur fra den forrige udstilling med Maria Lassnig.

Spy Ring taler til udstillingens andet store værk, Teenage Still Lifes. Sidstnævnte er mere personligt, for her er det effekter fra kunstnerens egen teenagetid, nemlig de opstillinger, han lavede som 14-21 årig med effekter fra sit barndomshjem og nærmiljø.

Kunstneren, der i dag er 50 år, har kunnet genfinde de selvsamme effekter han tegnede dengang han som ung tog tilløb til at blive kunstner og hengav sig til iagttagelse og traditionelle repræsentationer. Tiden går, men barndomshjemmet består. I kunstnerens verden ikke kun som et minde, men også i virkeligheden som et sted, hvor han kan komme på besøg og finde ting.

Teenage Still Life, med tegninger og deres ting fra kunstnerens ungdom. 

I udstillingen ligger opstillingerne i montre parret med en genstand fra selvsamme opstilling, så den modne kunstner bruger ungdommens klassiske tegninger på konceptuel vis og vi nu både har tingen, tegningen og ideen om deres sammenhæng. Igen handler det om iagttagelse, omhyggelighed og genstande med historie.

Jeg kan lide Roman Ondaks værker, fordi de er sanseligt-finurlige som samtidskunstkollegaen Gabriel Orozcos, og fordi de er virkeligheds-accentuerende, som samtidskunstkollegaen Santiago Sierras. Ondak er ikke helt så spektakulær. Det er stilfærdigt, men ikke tørt. Værkerne vil ikke stå stille, de vil genfortælles. Nu har du hørt det med.

Der er mere endnu

Og der er mere, hvor det kommer fra. I udstillingen er der også historier om dengang kunstneren, tre måneder før murens fald, rejste til Sortehavet med sin kone, og de sammen så havet for første gang. De gik lige til grænsen af, hvad der dengang var muligt.

The Joys of an Iron Curtain Trip to the Black Sea - detail (2015-2017)

Der er historien om den antenne, kunstnerens far byggede af fundne materialer, så han kunne fange signaler og holde sig orienteret.

Antenna, 2014.

Og der er historien om de forkastede blyrør, som håndværkere har hevet frem fra muren i forældrenes hus, og som kunstneren fiskede op fra affaldsbunken, fordi de minder ham om den krøllede og udmattende historie, hans land har været igennem, så han må male farverne fra nationalflaget som farvebånd om de krogede blyrør og kalde dem flag.  

Flag, 2017.

Altid rummer værkerne autentisk materiale. Genstande fra fortiden bliver genfortalt i nye historier, personligt og alligevel relevant. Jovist kan jeg gå på nettet og læse om dette og hint, men jeg kan også gå på kunstudstilling og se kilderne, materialet, som faktisk findes og præsenterer sig tilpas æstetisk. Tak for det.

De ting du efterlader dig

En dag vil nogen rydde op og gennemgå dine efterladenskaber. Hvilke materialer, spor og hemmelige beskeder ligger i de genstande og materialer vi forbruger i hverdagen? Vi kan meget vel gå omkring og tro at alt er digitalt, men der er alligevel en papirlap med en håndskrevet note i en lomme et sted. Eller en billet, en mønt fra et andet land, en flyer med en QR-kode. Nogle gange løber elektroniske gadgets tør for strøm, ikke altid er der adgang til en solcelleoplader, vi bruger stadig fysiske ting til at huske og kommunikere med.

Hvem ved, måske vi kommer til at befinde os i en periode, hvor der bare ikke er noget teknik, men hvor vi bliver nødt til at bruge forhåndenværende materialer til praktiske formål og almindelig kommunikation. I en postapokalyptisk verden, er det ikke sikkert, at digital viden består. Så vil der kun være materialerne tilbage. De bygninger, vi har boet i, forbundet af rør og ledninger, vil være nogle af de mest håndgribelige spor, så historierne vil ligge gemt i materialerne, ligesom historierne i dag ligger gemt i kunstværkerne. Ikke bare som historiefortællinger, også som civilisationens historie.  

 

Udstillingen History Repeats Itself kan ses på KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg fra den 25. marts til den 17. september 2017. Alle fotos fra udstillingen herover er taget af Anders Sune Berg.

Det seneste tiår har Roman Ondak (f. 1966) haft soloudstillinger på blandt andet Tate Modern London, MoMA New York, Kunsthaus Zürich, Musée d'art moderne de la Ville de Paris, Deutsche Guggenheim og Reina Sofía. I 2009 rådede han over den Tjekkiske og Slovakiske pavillion ved Venedigbiennalen, dertil har han deltaget i Documenta 13 og en lang række væsetnlige biennaler rundt om. Kunstneren bor og arbejder i Bratislava, med gallerier i blandt andet Wien (Galerie Martin Janda) og Berlin (Esther Schipper).

 

 


 

Se flere blogs



Profil

Line Rosenvinge

Line Rosenvinge

Kunsthistoriker
Tender Task
Taler ofte og gerne om kulturens væsentlighed, har høje tanker om kunstens værd og stiller krav til kunstens kunnen. Deler det, som er godt og vurderer også det, som går galt. Her på bloggen får du en fornemmelse for aktuelle hændelser fra kulturens verden med tanke på bredere relevans. Men du får også indblik i afkroge af kunstlivet, som du ellers ikke møder den i dagspressen.

Rosenvinge er siden 2005 selvstændig via Tender Task som kunstkritiker, forretningsudvikler og salonværtinde.