Det er UBER dumt

Steffen Hedebrandt

Efter et par turbulente år har UBER i dag annonceret, at deres service stopper i Danmark. De mange hundrede af tusinder brugere har elsket appen, der ikke passer ind i de forældede politiske rammer, som derfor i et kraftigt lobbyistisk pres de facto måtte forbyde den.

Hvis der er noget, der kan irritere mig, så er det, når det, som giver mening, bliver offer for regler og politik. Det er idiotisk. Det er hovedrystende forkert. Det er politik for interessegrupper og ikke for borgere.

Hver dag kører københavnere fra A til B. En mor kører sit barn til træning. En far kører på arbejde. En rig ung mand kører en ekstra tur om Rådhuspladsen med hans venner med lidt for høj musik. Alle biler har en chauffør og en passager. Det er helt fint. Det må de alle, fordi de har kørekort.

Samtidig holder enklaver af dyre og primært store tyske biler rundt omkring stille. Udenfor - eller siddende inde i bilen - er der en chauffør, som absolut ingen samfundsværdi skaber.

FullSizeRender (3).jpg

Eksempelvis foran Scandic Hotel ved Planetariet.

Når jeg ser sådan et syn tænker jeg:

Er det virkelig et erhverv og en forretningsmodel, som politikere i Danmark ønsker at bevare?

Det er så åbenlyst på den forkerte side af historien, at man nu med politik, direkte eller indirekte, har tvunget UBER til at lukke i Danmark.

Der er mange ting, jeg ikke glæder mig til:

Jeg glæder mig ikke til at tage en taxa igen.

Jeg glæder mig ikke til ikke at vide, hvornår en taxa ankommer.

Jeg glæder mig ikke til at vente i 20-30-40 minutter på en vogn, fordi udbuddet ikke er stort nok til at matche efterspørgslen.

Jeg glæder mig ikke til at betale det dobbelte for en køretur, fordi en vognmand insisterer på at køre den nyeste og største Mercedes, fordi hans egen forretningsmodel er bygget op sådan.

Jeg glæder mig ikke til at betale for taxaer, der holder stille i timevis og forhøjer min regning for den næste tur, jeg skal på.

Jeg glæder mig ikke til det næste taxaselskab, der hævder, at deres app er lige så god som UBERS multimilliard-fundede app.

Jeg glæder mig ikke til at blive svinet til, når jeg kun skal køre en kort tur.

Jeg glæder mig ikke til ikke at kunne tage en taxa lørdag aften, fordi kommunens taxanævn ved præcist hvor mange taxaer der er brug for.

Jeg glæder mig ikke til at køre med en chauffør, der ikke motiveres af at yde en ekstra god service.

Jeg glæder mig ikke til at bestille en taxa, når jeg står på et gadehjørne (for den lokation findes jo ikke).

Jeg glæder mig ikke til at cykle fuld hjem fra byen og vælte, fordi jeg er for nærig til at tage en taxa.

Jeg glæder mig ikke til den næste stråmand om, at UBER chauffører ikke betaler skat.

Jeg glæder mig ikke til de næste uvidenhedsbaserede argumenter for, hvorfor UBER måtte stoppes.

Åh, der er så mange ting, jeg ikke glæder mig til, nu hvor UBER lukker.

Jeg vil i dag mindes de gode dage, dengang jeg kunne tage en UBER rundt i København.

Tillykke med Pyrrhussejren.

Tillykke med kroni-kapitalisme.

Tillykke med skuddet i foden.

Tillykke med maskinstormeriet, #dkpol, høtyven vandt over det, der giver mening denne gang.

Om nogle år kommer der førerløse biler og henter os alle, og til den tid vil jeg mindes alle de UBER dumme kampe, der blev taget for at stoppe teknologien.

Vi bør i stedet lukke chaufføruddannelsen. Vi bør hjælpe de mange chauffører videre mod deres næste erhverv. Vi bør proaktivt integrere teknologi, ikke forbyde den. Nogle jobs vil forsvinde. Andre vil komme til, men frygt ikke, vi har aldrig haft mere automatisering, og vi har stadig lav arbejdsløshed.

Jeg vil slutte med et citat sakset fra Nicolai Rossen:

"Uber is so obviously a good thing that you can measure how corrupt cities are by how hard they try to suppress it" - Paul Graham.

For pokker, den her sag er UBER dum.

Hvad glæder du dig ikke til, når UBER ikke er i Danmark mere?

 

 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.