Fanget af et billede

Line Rosenvinge
BLOGS Af

I hvor høj grad vi lever i en visuel kultur, kan stadig overrraske, se bare de seneste dages voldsomme reaktion på Inger Støjbergs billede af den kage, som skal markere, at hun som Udlændinge- og integrationsminister har gennemført stramning nummer 50 på udlændingeområdet. 

De fleste er enige om, at det gør man bare ikke. Man udstiller ikke sin fornøjelse over at gøre alting vanskeligere for nogle, der i forvejen har det vanskeligt.



Men man må gerne udstille sin fornøjelse over at lykkes med det, som man har sat sig for? Når hvem som helst, politikeren inklusiv, flytter noget, så er det i orden at markere det. Støjbergs stramme flygtningepolitik er der ikke noget overraskende ved, vi har hen ad vejen hørt om de 50 stramninger. Vi har hørt og læst om dem, men vi har ikke set dem.

Her er forskellen. Kagebilledet er et billede på en politik, og når politik bliver billeder, som vi kan aflæse og forstå på et splitsekund, så udløses reaktionen.

Til dato er opslaget delt mere end 5000 gange og der er over 10.000 kommentarer. Der er også over 5000 delinger af det velturnerede modsvar, som allerede dagen efter Støjbergs, kom fra Anders Ladekarl, generalsekretær for Dansk Røde Kors. Hans glasur bad om støtte til nødhjælpsarbejdet i Syrien.

De er begge meget smilende, kagerne er flotte, men formelt er Støjbergs billede bedst. Hun fylder billedet ud, og selvom det kan være opstillet, så virker det som et situationsbillede. I nedre højre hjørne kan man se, at der er dækket op med kagetallerken og kagegaffel. Hun mener det, hun siger i billedteksten, "det skal fejres".

Ladekarls billede er åbenlyst skabt i respons til Støjbjergs. Hans kage har også et dannebrogsflag, men noget af pynten er trillet af og har lagt sig i bunden af fadet, og det er ikke én stor kage, som er bestilt i forvejen, det er tre standardstørrelses kager fra bagerens vindue. Det er ikke kage, som han vil dele med sine kolleger. Det er kager, som han vil dele med os. Billedet er tydeligt opstillet, som han står op mod en hvid væg, mellem to vinduer og bag et mørkt bord. Der er stikkontakter og varmerør som gør billedet lidt amatøragtigt. Omvendt kunne man kalde det autentisk, for det virker ikke som en bestilt kampagne, det er blevet til hos Ladekarl og kolleger.   

Opslag med billeder virker bare bedre, det ved alle, der kommunikerer professionelt. Så er spørgsmålet, om vi er bevidst om, i hvor høj grad vi bliver påvirket af billeder i hverdagen. Både i forhold til holdningspåvirkning, formidling af nyheder eller fakta og hvordan vi agerer som forbrugere.

Jeg mindes svagt i folkeskolen at blive undervist i reklamebilleder. Det var dansklæreren, som lidt tøvende gennemgik en reklame for læskedrik. Man kunne håbe, at kommende generationer, som måske i endnu højere grad lever i en visuel kultur, bliver bevidste om, hvordan billeder bliver brugt og hvor voldsomt stimulerende eller manipulerende det kan virke.   

Politiske nyheder ledsages ofte af billeder af de mennesker, som fører politiken eller de mennesker, som politiken omfatter. Når der bruges en rekvisit, der kan virke som et symbol, så er der noget konkret at associere videre fra. Vi aktiveres og bliver fanget af et billede, selvom vi var på vej et andet sted hen. Undervurder aldrig billedets magt.

Øverste billede er fra Inger Støjbergs personlige Facebook-side den 14. marts 2017. Nederste billede er fra Anders Ladekarls personlige Facebook-side den 15. marts 2017. 


 

Læs også



Profil

Line Rosenvinge

Line Rosenvinge

Direktør
Tender Task
Line Rosenvinge blogger om kunstens værd i et samfund, der har travlt med arbejdsløshedstal og infrastrukturplaner. Hun bekymrer sig om kunstmiljøets mangel på professionalisme og provokeres af dets selvtilstrækkelighed.

Som kunsthistoriker og forretningsudvikler har Line Rosenvinge stiftet Tender Task, der udvikler og understøtter større og mindre projekter for offentlige organisationer, private virksomheder og individuelle kunstnere.