Endelig fyringer i Nordeas topledelse

Alexandra Krautwald

Jeg har sagt og skrevet det mange gange før. I dag holder jeg mig heller ikke tilbage. Topchefer der ikke formår at skabe værdi for kunder og medarbejdere, hører ikke hjemme i ledelse.

Nordea har oplevet seriøs kundeflugt. Den startede for flere år siden. På et tidspunkt hvor en arrogant attitude til egen indtægtskilde herskede på bjerget. Trods utallige opfordringer om et holdningsskifte, holdt man fast i kursen med nedskæringer, digitalisering og optimering af bundlinjen. Aktionærer fik primær fokus. Bare de og banken kunne indkassere, så var alle glade. Troede man stædigt på.

Nu har man måske endelig indset, at den kurs altså ikke går så godt. Man må gøre noget for kunderne, ser man på ny. De skal tilbage ind i butikken. Og der skal de være glade, tilfredse og loyale mod banken.

De vises sten er nået helt ind i bestyrelseslokalet hos storbanken. Det er flot.

Man sætter ovenikøbet adfærd på opvågningen. Ved at sende den eksisterende topchef på pension og ansætte ham, der (kun) fik 18 måneder i sit job i Handelsbanken, fordi han ikke levede op til kravene som koncernchef.

De reelle årsager til afskedigelsen kom aldrig rigtig frem i lyset.

Hvis han er den rette mand, så er han den rette mand. Det vil fremtiden vise. Jeg er enig i, at topledelsen skulle skiftes ud. Der bør den for øvrigt blive mange steder i den finansielle sektor.

Frank Vagn-Jensen hedder det nye orakel. Ham har jeg naturligvis fuldt tæt. ”Han har gjort det fremragende”, lyder det i dag fra en kommentar på TV2 News. Det er da godt, han har det, og det bliver da også forløsende for Nordeas (stavnsbundne?) kunder nu at opleve en bedring i deres forhold til banken.

Jeg kunne gentage mig selv fra et blogindlæg fra sidste år. Det vil jeg undlade. Og i stedet linke til det her.

Tageselvbordsbanken Nordea

I Guder, hvor er der meget, den nye chef skal se til nu.

Det vigtigste må vel stadig være:

 

 

Eller hvad?

Hvis dagens tiltag betyder, at vi nu begynder at se med helt nye øjne på ledelse og kundeopmærksomhed, ja så sender jeg endnu mere glad Peter Lybecker hjem til sit otium.

Med sit gyldne håndtryk under armen formoder jeg.

-------

Jeg er selv kunde i Nordea, og mærker en om end meget let, så let bevægelse i den rigtige retning.

Bravo for det. 


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.