Work-life-balance er noget vrøvl

Lars Sander Matjeka

Menneskelighed skaber gode communities. Cirka sådan lød min konklusion efter mødet med Tim McDonald, som er specialist i digital markedsføring og har en fornem track record på Huffington Post. Han accepterer ikke skelnen mellem ”work” og ”life”.

”Jeg accepterer ikke en skelnen mellem person og professionel rolle. Derfor giver det ikke så meget mening for mig, og jeg ved ikke helt, hvad du mener, når du spørger til min personlige work-life-balance. Faktisk synes jeg det er noget vrøvl at tale om, hvis jeg skal være helt ærlig”. Cirka sådan svarede Tim McDonald på et spørgsmål fra salen, da han fornylig gæstede Danmark, og talte på et velbesøgt seminar om at bygge communities. 

Giv andre, hvad de gerne vil have

Tim’s fremtoning med afslappet hawaiiskjorte understreger pointen, og rent kommunikationsfagligt stod han da også for den kærlige og runde stil. Karrieren fejler heller ikke noget, for han har fejret enorm succes som community director for Huffington Post med tusinder af bloggere og millioner af læsere. 

Budskabet var, at et community kun kommer til at fungere, hvis man for alvor giver andre, hvad de gerne vil have. Man skal være hjælpsom. Et publikum bliver til et community, hvis de selv vil være med. Og for at nå derhen skal man have et fælles formål, og det skal være sjovt at være med. Rådgivningen bliver helt bibelsk, når Tim McDonald fastslår, at det først og fremmest handler om at give uden skumle bagtanker om at få noget igen. 

Glem bundlinjen

I vores eksterne kommunikation bliver vi alt for nemt optaget af, hvad vi selv får ud af det, og hvordan det gavner vores egen bundlinje. Og når man kommercialiserer et community, så ødelægger man det. Hvis vi i stedet ser på et community som en investering, så åbner man for den langsigtede værdi, som ligger i at knytte andre til sig. Man skaber gode og gensidige relationer ved at behandle andre med respekt og forståelse - og ved netop at give dem noget, som skaber værdi for dem. 

Definer dit formål

Når den Florida-baserede online-guru fortæller om sit arbejde for ikke bare Huffington Post, men for en række godgørende formål, tror man på ham. Han gør virkelig, hvad han brænder for, og han står inde for sin handlinger. Han er vitterligt den venlige mand, som er åben over for andres perspektiver og får alle andre til at gro og trives, når han viser dem tillid og opbakning.

Han mener vist, at vi ikke skal acceptere presset fra et arbejde. I stedet skal vi hver især definere vores eget (livs)formål og arbejde ud fra det. Og vi kan bedst opnå noget sammen, hvis vi har samme formål. Bliver det for svært, må vi bare flytte os. 

Mennesker frem for roller

Nu stod Tim McDonald jo altså også på mål for en af verdens største online-succeser med al den tech-avantgardisme og loose California-style, som man kan forestille sig. Gælder det samme virkelig for enhver bankansat i den tågede danske vintervirkelighed? Skal vi skrotte tanken om at vi både er private og professionelle? At der kun er mennesker og ikke personer med roller i arbejdslivet? 


 

Se flere blogs



Profil

Lars Sander Matjeka

Lars Sander Matjeka

Direktør
DG Media & Datagraf Communications
Lars Sander Matjeka blogger om ledelse, forretningsudvikling og kommunikation, som er blandt de emner, han primært har beskæftiget sig med i sine tidligere jobs som marketing- og kommunikationsdirektør og forretningsudviklingschef

Lars Sander Matjeka er direktør for DG Media og Datagraf Communications, der begge indgår i Aller-koncernen. Han har i en årrække undervist i ledelse og marketing og er desuden aktiv som foredragsholder og bestyrelsesmedlem.