Drømmer du også om en mentor?

Karim Ben M'barek

Jeg har før sagt, at det er vigtigt med en mentor – og det står jeg ved. Men nogle gange er det også vigtigt at lytte til sig selv før nogen anden. Jeg kender mange unge, håbefulde iværksættere, der drømmer om en mentor, som kan tage dem til næste niveau – og det kan også være en rigtig god ide. Men at finde den helt rette for dig og din start-up er lettere sagt end gjort. For en ung iværksætter er det en jungle at gå på mentor-jagt, og du skal turde udfordre dem, der påstår, at de gerne vil hjælpe dig. For kan de overhovedet det? Eller tænker de for meget på bundlinje og sikkerhed og for lidt på chancer og digitale muligheder?

Siden vi startede Washa, har jeg sagt nej til mange mentorer, der kom med ”gode råd” til udviklingen af Washa, og selvom vi var fristede og lyttede, er jeg glad for, at det ikke blev et langt samarbejde. Med deres ideer og forslag til strategi havde Washa ikke kunnet sætte tre lys i lagkagen. 

Vi har selvfølgelig også lavet fejl de sidste tre år, men det har været vores fejl. Jeg vil hellere træffe en beslutning selv, lave en fejl og lære af den end at have en halvengageret mentor til at gøre det samme. 

I sidste ende er det os, der ved, hvad der er bedst for Washa. Det er os, der kender til dagligdagens udfordringer. Det er os, der træffer de svære beslutninger, som har ført os til, hvor vi er i dag. Og det kan en mentor, der kommer ind fra sidelinjen, ikke hjælpe dig med. De er bare ikke tæt nok på virksomheden. Det er ikke dem, der ligger vågne kl. 02 om natten og tænker på Washa.  

Sidste år lavede vi et samarbejde med en online tøjbutik, selvom alle frarådede os det. ”Er I nu sikre?”, ”kan I levere?” og ”har I regnet rigtigt?”, sagde de alle sammen. Det blev – og er stadig – en kæmpe succes. Mange mentorer har ikke ”hånden på kogepladen” og tør ikke rykke på de vilde ideer, som netop er så vigtige, hvis du vil vækste i en opstartsfase.

Vær lydhør, men stå fast 

Den mentor du har brug for, er en high-level mentor, der har erfaring med de mere overordnede linjer som bogføring, investeringer og regnskaber. De kan give dig den rette viden og tage din virksomhed til det næste stadie. 

Hos Washa har vi i dag flere mentorer, og alle er valgt med omhu for vores forretning. Fælles for dem alle er, at de på egen krop har prøvet det, vi går igennem nu. Så når vi skal have en ny strategi på plads, lande en investering eller starte en international ekspansion, ved vi, at de mentorer, der kommer med gode råd, har stået i præcis samme situation. 

Så inden du har de ugentlige kaffemøder med din mentor, skal du finde ud af, om det overhovedet er den rette vej at gå. Mange har det med at sætte ting i bokse og tænke sikkert og traditionelt, og du kan risikere, at det enten er dødsstødet for din nye virksomhed, eller at det fører dig og virksomheden i en retning, du ikke ønsker. Og så er det helt ok at sige nej til de erfarnes velmente råd og forslag.

Men når – eller hvis – du endelig finder den rette, så lad mig alligevel give dig et råd, som jeg selv fik af en tidligere chef, der i 2016 fik en investering på over 200 mio. kr.: Vær lydhør, men stå fast, for det er dig, der vågner om natten med alle problemerne. Hvis du ikke gør det, kan din drøm om en mentor hurtigt blive til et mareridt.


 

Læs også



Profil

Karim Ben M'barek

Karim Ben M'barek

adm. direktør og medstifter, Washa.dk
Som iværksætter fra den digitale generation har Karim Ben M'Barek en klar holdning til, hvordan en nystartet virksomhed skal ledes og drives til succes. Han blogger om de daglige udfordringer, iværksættere møder.

Karim Ben M'Barek er adm. direktør for og medstifter af onlinevaskeriet Washa.dk, der tilbyder tøjvask og rens via digital bestilling. Han har tidligere arbejdet for den digitale tjeneste Autobutler.