Fryd vil præge ledelsesgangen i 2017

Torben Tolstøj
BLOGS Af

Hvilke trends kommer til at kendetegne 2017 i virksomhederne? Her kommer mit bud: FRYD. F for forandring, R for robusthed, Y for generation Y og D for disruption. 

Den trend, der uden tvivl har fyldt mest i 2016, har været forandring, og det buzzord, som uden tvivl har fyldt mest, har været disruption. 

Der er nok ingen grund til, at de to ikke vil fortsætte i 2017. Men forandring vil afføde et øget fokus på robusthed - det har vi allerede set noget af i 2016 - og vi kommer også til at se meget mere til generation Y, der ikke blot vil være den nye målgruppe for mange virksomheder, men som også er indehavere af det mindset, der skal til, for at tænke oprigtigt disruptivt. 

F for forandring

I løbet af 2016 er flere af os især nok rystet af banebrydende forandringer i nogle af vores nationalklenodier, som for alvor understreger konsekvenserne af globalisering, konkurrence og helt nye markedsvilkår. Dog kan mange af selv de mindste virksomheder nikke genkendende til mange forandringer - alt fra de helt små, der må klare sig med kreative finansieringsmuligheder til virksomheder, der har måtte genopfinde sig selv på grund af konkurrence eller simpelthen, fordi tiden løb fra dem. 

R for Robusthed

Robusthed har også fyldt noget i år, men dette vil fortsætte og blive yderligere bestyrket. Forandringerne, som præger os i højere og højere grad, stiller krav til de kompetencer, som medarbejderne skal have. Robusthed er noget af det, som HR-folkene ser sig mest om efter, og selvom de øverste profiler i erhvervslivet er blevet mere robuste, ja, så er de yngre det langt mindre end tidligere generationer. Hvordan vi kommer til at tackle en helt ny generation på pladserne i virksomhederne, som er dårlige til omstilling, det bliver interessant at følge. Der skal nok noget helt særligt fokus til, for at lykkes med implementeringen af disse. 

Y for Generation Y

Og det er netop generation Y, som er de ikke-robuste. Det er faktisk ret interessant i lyset af den opvækst, de har haft, og den digitale tid, de er vokset op i. Generation Y kommer til at fylde rigtig meget i det nye år, for de er både en hel strømning af unge mennesker født i 80'erne og 90'erne, som skal ind og indtage de faste skriveborde i virksomhederne - men de er også i virksomhedernes søgelys for deres kompetence udi at tænke anderledes. I generation Y finder vi mange unge, disruptive iværksættere, der ved, at de ikke har nogen grænser, og derfor er deres mening og viden meget skattet. Desuden skal der nu markedsføres hardcore imod dem, hvor de er voksne og købestærke, og virksomheders fokus på at forstå, hvordan de sælger til dem, vil vokse. 

D for Disruption

Disruption er buzzordet, der nok ikke har været til at komme udenom for nogen - selvom begrebet stammer helt tilbage fra '97, hvor det fik knap så meget opmærksomhed. Måske fordi det var lidt forud for sin tid i forhold til, hvor stor og synlig konkurrencen fra de disruptive virksomheder ville blive. 

Disruption fylder i hele verden og kendetegner et utal af muligheder i forretningsudvikling. Den ligger dog også og lurer som en krokodille på markedet, og de fleste virksomheder må udover selv virkelig at tænke i, hvordan man kan tilpasse sig kundernes hurtigt skiftende ønsker, også holde øje med, hvem af især ofte ukendte og uventede spillere, der er klar til at bide dem i knæhaserne. 

Sådan holder I fryden på kontoret

Hvordan FRYD påvirker kontorlandskabet? Hold øje med mr. confusion. Godt, tolerant og stærkt lederskab må have absolut topfokus i år. Det bliver ét stort cirkus, og der bliver brug for en god sprechstallmeister for både at holde styr på medarbejdere og få alt til at se velorkestreret ud over for publikum. 

Det er vigtigt at italesætte de processer, virksomheden går igennem, over for medarbejderne. Og det er lige så vigtigt at tage hånd om den tvivl, som medarbejderne sidder med i disse tider. Det kan ikke understreges nok, at stort set alle typer af medarbejdere har god grund til at frygte noget i dag. Om det er at blive erstattet af generation Y, computere, robotter eller maskiner, at virksomheden bliver solgt, splittet, eller der simpelthen ikke er behov for ens gebet længere er egentlig lige slemt og lige reelt i dag. Vi vil have forandringer udefra, indefra og fra medarbejderne selv, og vi skal lede os igennem at bære hverdagen på kontoret videre ind i fremtiden.


 

Se flere blogs



Profil

Torben Tolstøj

Torben Tolstøj

Torben Tolstøj blogger om identificering af personlighed, motivation og drive, om rekruttering, performance optimering og udvikling i private og offentlige virksomheder.

Som adm. direktør i People Test Systems A/S, der leverer "state of the art" test, leverer Torben Tolstøj management information og rådgiver en lang række top- og mellemledere såvel i det private som offentlige erhvervsliv. Han har gennem de sidste 15 år arbejdet med rådgivning og ekspertviden inden for testning, udvælgelse og optimering af menneskelige ressourcer