Kan Lemonade svindle svindlerne?

BLOGS INSURTECH LEMONADE Susanne Møllegaard
11. jan. 2017 Kl. 8:42

Tre sekunder tog det for Lemonade at godkende og udbetale ca. 5500 kr. til Brandon. Det var nemlig erstatningen for den Canada Goose Parka, han mistede lørdag aften i en New York subway.  

Lemonade er – for de, der endnu ikke har hørt det – andet og mere end en sød sommerdrik. Det er også et forsikringsselskab, bare ikke et helt almindeligt et. De formåede at tiltrække en uhørt investeringskapital på 13 mio. dollar, inden de overhovedet havde lanceret noget. En superslick markedsføring på de sociale medier kulminerede i deres launch i New York den 21. september 2016. Lynhurtigt er de blevet stjerner på den internationale insurtech scene, og mange håber og tror på, at de er forsikringsbranchens svar på Airbnb og Uber. 

Nyheden om de tre sekunder er derfor blevet en sand viral verdensnyhed.  Lemonade hævder ligefrem, at der er tale om en verdensrekord i hurtig skadesudbetaling.  Og jeg tror, at de har ret!

Reklame for forsikringssvindel

Til gengæld må jeg indrømme, at det gibbede i mig – som det formentligt har gjort i mange andre forsikringsprofessionelle – da jeg modtog Lemonades besked om de tre sekunder. En så hurtig og – kunne man fristes til at tænke – skødesløs skadesbehandling, skal man da ikke reklamere for. Det kunne skabe incitamenter til forsikringssvindel. Og netop forsikringssvindel er et af forsikringsbranchens helt store problembørn. 22 pct. af danskerne indrømmer at have omgået forsikringsregler. I alt svindles der for op imod en estimeret sum på 4 mia. kr. årligt. Det vil sige ca. 10 pct. af de samlede erstatningsudbetalinger. I USA estimerer Lemonades CEO, Daniel Schreiber, endda, at svindelen udgør op imod 40 pct. af erstatningsudbetalingerne.

Nu er Brandon sikkert en fin fyr med orden i hensigterne, men kigger man på hans data, så passer han ganske godt ind i arketypen på en, som kunne komme under mistanke for svindel. Ung mand, dyr jakke, ny forsikring.

Men sådan tænker Lemonade ikke. Tværtimod! Derfor tør de, hvor andre ville tie.

Spørgsmålet er så, hvad der skal forhindre Brandon og alle andre kunder i at lænse Lemonade.

Hvor tungt vejer god samvittighed?

Og lige præcis det har Lemonade arbejdet intenst med for at skabe de rigtige incitamenter i deres forretningsmodel. Særligt fire forhold er afgørende:

-         Vedkommenhed: Lemonade har opbygget det, der hedder en peer-to-peer forsikring, en ny model for forsikring, som skaber et vedkommende fællesskab mellem grupper af forsikrede. Det betyder, at man ikke bare svindler det store stygge forsikringsselskab, men sine egne peers.

-         Fælles interesser: Lemonade tager et bidrag for at administrere peer-to-peer platformen, men scorer ikke profitten i de situationer, hvor præmieindtægterne er højere end erstatningsudbetalingerne. Derved mener de at have elimineret de modstridende interesser mellem kunde og forsikringsselskab.

-         God samvittighed: Et eventuelt overskud bliver givet til et velgørende formål, som forsikringstagerne har interesse i. Derved bliver svindel igen nærværende. Du snupper ikke bare pengene fra et upersonligt forsikringsselskabs bundlinje. Du forbryder dig mod en sag, som står dit hjerte nær.

-         Og ja, så også en lean A.I. kontrol: Lemonades skadebehandler er en sød chatbot ved navn A.I. Jim, som lynhurtigt vurderede Brandons anmeldelse og police samt tjekkede 18 antisvindel algoritmer. Alt sammen på de famøse tre sekunder og uden at få sved på panden eller rysten på hånden.

Ingen tvivl om at det bliver spændende at følge Lemonades fremmarch i New York og snart også resten af USA, ikke mindst for at se om deres adfærdsekspert får ret i sine antagelser om kundeadfærd og svindel. Branchens ry ville få et markant løft, og der ville være mange penge at spare, hvis det lykkedes at skabe en større overensstemmelse mellem forsikringsselskaber og deres kunders interesser. Lemonade er kommet med et bud på, hvordan det skal gøres. Spørgsmålet er, om de lykkedes. Hvad tænker du?

Hør eventuelt, hvad folkene bag Lemonade siger:

https://www.youtube.com/watch?v=6U08uhV8c6Y

 


 

Læs også



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.