Vinder teknologivirksomhederne eller forsikringsselskaberne?

Process Factory, Susanne Mølle

Lad os se det i øjnene. Forsikring bliver aldrig noget, man glæder sig til at købe. Ikke i den form vi kender i dag. Forsikring er i bedste fald et nødvendigt onde. Skulle uheldet være ude, er det selvfølgeligt bekvemt at få reparationen betalt, men basalt set ville det være skønnere, hvis den helt kunne undgås.

Og nu kan drømmen blive opfyldt. I London!

Neos er en engelsk start-up, som tager udgangspunkt i enhver forsikringskundes drøm om at slippe for skader. Deres kunder får en smart teknologipakke, der indeholder alt fra bevægelsessensor til vand og røg detektorer, sensorer til vinduer og døre samt et overvågningskamera. Det giver deres kunder mulighed for at overvåge hjemmet 24/7 via Neos' apps, og har de ikke selv tid til det, så klarer Neos dedikerede emergency center det for dem. Neos kan endda sætte nødvendige reparationer i gang.

Sådan!!!

Skulle det hele så alligevel gå galt, og der bliver brug for en større reparation, ja, så ligger der selvfølgelig en helt klassisk forsikringsdækning bagved. Neos samarbejder nemlig med Hiscox Home Insurance, som tager sig af den del.

Indtil nu har skadeforebyggelse været for forsikringsselskabernes egen skyld

Forsikringsselskaber over hele verden har i årevis forsøgt sig med skadeforebyggelse, men forsøgene har været halvhjertede og primært begrundet i et ønske om at spare skadeudgifter. Tiltagene har derfor fået en lunken modtagelse hos kunderne. Selv har jeg oplevet mange kunder, der ikke har ønsket at benytte sig af den rabat, en installeret tyverialarm berettiger til. Lidt overraskende, men klart også et eksempel på, at de ikke føler sig overbeviste om, at skadeforebyggelsen er for deres skyld.

Neos indgangsvinkel er en helt anden. Deres vision tager udgangspunkt i kundens drøm om at slippe for skader. De kommer med teknologipakken og sørger for at installere den hos kunden. Hele setuppet fremstår som reel interesse for kundens drøm.

Teknologien skaber nye forretningsmuligheder

Der bliver talt så meget om internet of things, at man godt kan blive træt af at høre det omtalt, men prøv lige at forestille jer det skifte fra reaktiv skadedækning til proaktiv skadeforebyggelse, teknologien kan hjælpe med. Et skifte, som kan komme til at betyde et kæmpeløft i branchens omdømme og indtjeningsmuligheder. Vi står reelt set overfor et uopdyrket område med mange nye forretningsmuligheder. Det store spørgsmål er bare, hvem der vinder det nye territorium: Teknologivirksomhederne eller forsikringsselskaberne?

Som forsikringsselskab er det en særlig udfordring, at teknologivirksomhederne driver udviklingen, mens de selv indtager pladsen som afventende bagsædepassagerer.

Hvis vi kigger længere frem, må vi forvente, at Neos' forretningsmodel medfører et fald i antal skader og dermed også i behovet for forsikring. Samme forventning er der til introduktionen af selvkørende biler. Alt andet lige udgør begge dele en trussel mod det eksisterende forretningsgrundlag, der skal tages alvorligt.

Der er en vej for forsikringsselskaberne

Da Arriva for et par år siden satte deres delebiler biler på gaden, indgik de et samarbejde med Tryg som underleverandør af traditionelle autoforsikringer. Reelt set kunne modellen også have været omvendt, givet at Tryg havde set sig selv som moderne leverandør af sikker kørsel.

Sikkerhed og forsikring er tæt beslægtede. Derfor vil jeg gerne pege på transformationen fra reaktiv forsikringsdækning til proaktiv skadeforebyggelse som en af de veje, branchen kan tage for at komme godt igennem truslerne mod det kendte forretningsgrundlag.

Og det ville være enhver forsikringskundes drøm!!


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.