Hvordan forhandler du med en person du hader?

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

Konkurrenten. Chefen. Kunden. Eks-ægtefællen!  

Alle vil i deres liv stå over for en forhandling med en person, der får det værste frem i dem. Personer, der simpelthen slår ens følelsesmæssige kompas ud af kurs.

Jeg håndterer som advokat mange forskellige typer af konflikter, hvor fællesnævneren ofte er, at tingene er fuldstændigt ude af kurs, og følelserne har overtaget styringen. Og jeg møder i den forbindelse ofte personer, hvor hadet til modparten lyser ud af øjnene på dem. Situationer, hvor parterne simpelthen driver hinanden til vanvid, og hvor alt handler om at ramme den anden mest muligt. Jeg har sågar som advokat håndteret konflikter, hvor det ville føre til fysiske slagsmål, hvis ikke advokaterne var til stede.

Glem Stein Bagger – det er almindelige mennesker

Mange bliver ofte overraskede, når jeg fortæller, at det er helt almindelige mennesker, der havner i den slags situationer. Det er ikke – som mange fejlagtigt tror – folk der har været i kløerne på Stein Bagger-agtige typer. Ofte er det et sammenfald af mange forskellige (uheldige) forhold, der gør, at tingene går i hårdknude for ganske almindelige mennesker.

Og når tingene først er kørt skævt, og følelserne styrer begge parter, ja så kan det hurtigt blive et ”race-to-the-bottom”. Den største udfordring er de situationer, hvor parterne – uanset kontekst – skal kunne arbejde sammen bagefter. Altså, hvor man ikke bare kan få løst konflikten, og så aldrig se og tale med modparten igen. Det er nok de sværeste sager at håndtere.

Nu kender jeg selvsagt mest til konflikter i erhvervslivet, men jeg mener, der er mange faktorer, der er ens i de konfliktsituationer, hvor parterne bagefter skal arbejde sammen på den ene eller anden måde.

Prøv med de lavthængende frugter

Mit første råd til mine klienter er altid, at de skal overlade styringen af situationen til en anden.

For ofte er de involverede for påvirkede af situationen til at tænke rationelt og langsigtet. Derfor er det bedst med en ekstern rådgiver, der kan hjælpe med at opveje plusser og minusser og køre loyalt efter planen. Så vil de opleve, der er fremdrift, og de alt andet lige kommer tættere på en løsning. Samtidig kan de bruge energien på noget andet end sagen. Og når de får det hele lidt på afstand, sker der ofte det, at overskuddet langsomt kommer tilbage.

Men jeg ved selvfølgelig godt, at man ikke altid bare lige kan få en advokat eller anden rådgiver til at hjælpe med at få håndteret en konflikt. Hvad gør man så? De lavthængende frugter er mere simple end man skulle tro.

Fokuser på bolden – ikke personen. Er bestemt lettere sagt end gjort, men det er altafgørende. Ellers kommer du til at ødelægge for meget for dig selv. Forsøg til en start at ignorere alle de (små)ting, der ikke bringer jer tættere på en løsning.

Sov på det. Husk at tid kan ændre meget – både for dig selv og modparten. Der er altså en god grund til at mange ofte lige ”sover på det”, inden de tager en vigtig beslutning. Tænk dig om en ekstra gang. På den måde, er det også muligt at minimere risikoen for, at følelserne tager over.

De små skridts politik kan ligeledes være et enkelt hjælpemiddel. Læg en plan, bryd den ud i små simple steps, der kan føre mod en løsning. Og så tag en lille ting ad gangen. Det handler ofte om at få brudt den negative spiral og få fokus tilbage på løsninger.

Jeg er helt med på, at alle konflikter selvfølgelig ikke kan løses med disse tre simple råd. Men måske de kan bidrage til at forhindre at små konflikter udvikler sig til store. Og det er ligeså vigtigt. For jeg håber oprigtigt, at 2017 byder på færre konflikter.

Godt nytår.


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.