Et halvt år med historisk hårde tæsk til Lauritz.com

Kim Ege Møller
BLOGS Af

I dag er det præcist 1/2 år siden Lauritz.com gik på Børsen i Sverige. Siden er aktiekursen halveret, og Lauritz.com har fået læsterlige tæsk i medierne. Men en meget stor del af skrammerne og dermed aktiedykket kunne have været undgået.

Har man læst den første side i håndbogen for håndtering af mediekriser, ved man, at det, der får kriser til at gøre ondt, sjældent er krisens substans men snarere den mangelfulde håndtering. Eller sagt på en anden måde; Enhver kan komme til at lave rod, men du får tæv, hvis du ikke rydder op efter dig.

Lauritz.com har i den ene sag efter den anden skabt en forfærdelig masse rod – og man har kun i meget begrænset omfang formået at rydde op efter sig. Først var der den kiksede børsnotering i Sverige. Lauritz.com valgte netop at blive børsnoteret i Sverige, fordi man her mente at kunne ramme flere potentielle investorer. Men lige før deadline måtte man udskyde børsnoteringen, og først i anden omgang havde man investorerne på plads og kom med det yderste af neglene i mål. 

Masser af grobund for nye rygter

Derpå kom historierne om, at anonyme brugere byder mange hundreder gange på varer, de ikke ender med at købe. Mistanken om, at Lauritz.com systematisk byder varer op, stod mejslet i avisernes artikler. Igen var det kun muligt at trække nogle meget vage forklaringer ud af Lauritz.com – og det er fortsat stærkt tvivlsomt, om der er noget om snakken.

Senere var det en sag om en ejendom i København, der trak kritiske overskrifter. Ejendommen er oprindelig købt af Bengt Sundstrøm, men figurerer i Lauritz.coms bøger, og det kniber gevaldigt med at få ejendommen solgt. Igen bliver der ikke ryddet op og givet en troværdig og plausibel forklaring. Fornemmelsen af, at der virkelig er et eller andet galt i den store auktionsvirksomhed, klæber til virksomheden, og man gør ikke rigtigt noget for at vaske den mistanke væk. Også Dansk Aktionærforening udtrykt bekymring over ledelsesmodellen i Lauritz.com.

Senest var der historierne om, at en stor del af Lauritz.coms partnere, der udgør de lokale auktionshuse i Lauritz.com-universet, bløder. Faktisk er der så massive underskud blandt partnerne, at der både skal indgås akkordaftaler, og 3 af de 8 partnere har negativ egenkapital. Igen kommer Lauritz.com ejeren Mette Rode Sundstrøm med en tynd og uskarp kommentar om, at partnernes regnskaber er fine nok, hvis man alene ser på driften før udbetaling. Det svar giver næppe rigtigt mening hverken for aviserne eller blandt potentielle kunder, aktionærer eller partnere.

Savner professionalisme

Lauritz.com er ikke en af Danmarks største virksomheder, så langt fra. Men de er bemærkelsesværdige, fordi de på få år har fået opbygget en position som et af de klart førende online-auktionshuse i Skandinavien, og de samarbejder med store private og offentlige organisationer. Indtil for et halvt år siden blev de anset som tjekkede, skarpe og ambitiøse – nu er det billede ved at krakelere, dels fordi de ikke rydder op efter sig, og dels fordi de i høj grad mangler en ny historie at fortælle.

For nyligt meddelte it-eksperten Tim Frank Andersen, at han trækker sig fra Lauritz.coms bestyrelse, hvor han ellers har siddet i adskillige år. Skal man tro pressemeddelelsen, har Tim Frank Andersen travlt med andre gøremål, men på grund af de mange pressesager er det let at tvivle på den forklaring, fordi den ikke understøttes af et budskab fra Tim Frank Andersen selv. Måske skal Lauritz.com benytte lejligheden til at overveje om den nuværende ledelsesstruktur er den rette, og om det ikke er muligt at få fortalt nogle lidt mere strategiske og opbyggelige historier om Lauritz.com.  


 

Se flere blogs



Profil

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller er chefrådgiver i MSLGROUP, og har mere end 15 års erfaring med journalistik, strategisk kommunikation og PR.

Hvordan kommunikerer man om nyheder, forandringer, disruption og kriser? Kim Ege Møller skriver om kommunikation i erhvervslivet, om strategier, håndtering og konsekvenser.

Kim Ege Møller, er 44 år, uddannet journalist og har gennem de sidste 20 år været kommunikationschef i en række større danske og internationale virksomheder, og er i dag chefrådgiver i kommunikations og lobby-virksomheden MSLGROUP.

www.mslgroup.com