Sælg din drøm så får du de bedste medarbejdere

Karim Ben M'barek

”Flere og flere danskere kaster sig ud i livet som iværksætter, men alt for få af dem lykkes med at skabe vækst og arbejdspladser.”

Sådan kunne jeg læse i en rapport om iværksætteri i Danmark. Og som iværksætter kan jeg kun nikke genkendende til tendensen ude i erhvervslivet.

I år kunne Børsen udnævne hele 1790 gazellevirksomheder, der som små startups har oplevet stor succes og haft en markant økonomisk fremgang over de seneste fire år. Desværre sker det for mange virksomheder – hvad end de vokser stort eller ej – at de løber ind i udfordringer i overgangen fra lille og agil virksomhed med få passionerede medarbejdere til stor, bureaukratisk virksomhed, hvor det ikke længere er muligt at have det fulde overblik.

For mig er løsningen lige til, selvom det er lettere sagt end gjort: at ansætte medarbejdere, der brænder lige så meget for din virksomhed, som du selv gør.

Som lille virksomhed balancerer du på en hårfin grænse, når du skal ansætte nye medarbejdere, for det kan hurtigt blive dyrt, hvis det ikke er et match. Med en nystartet virksomhed vil du selvfølgelig gerne have de dygtige og selvkørende med skudsikkert CV, men glem det. Den type medarbejder får du bare ikke. De sidder nemlig allerede i en sikker, vellønnet stilling i en C20-virksomhed og prøver at imponere de gamle og grå partnere.

Et glimt af en drøm

Derfor skal du kigge efter noget andet: glimtet i øjet. Hvis du sidder med en mulig kandidat, der ganske vist ikke har 20 års erhvervserfaring som 25-årig, men som i stedet har glimt i øjet og drive, gælder det om at sælge ham eller hende din drøm. For hvis din nye medarbejder køber ind på ikke kun stillingen og virksomheden, men på den langsigtede drøm, får du en samarbejdspartner og ikke kun en ansat.

Hvis du får dine medarbejdere til at tro på og brænde for virksomheden, tager de også ejerskab. De bliver selvkørende og tænker i højere grad på, hvad der er det næste naturlige skridt for din virksomhed. Og så kan du godt leve med, at de ikke er den bedste. Endnu. For de leverer fra dag ét og er der for det lange løb og ikke for en hurtig titel til CV’et.

De medarbejdere, der tror lige så meget på din virksomhed, som du selv gør, er villige til at ofre sig for drømmen, så I sammen kan høste frugterne af jeres store arbejde og engagement, når virksomheden oplever fremgang.

Men det vælter ikke ind med den slags mennesker, når du som ung virksomhed slår en stilling op. Nøglen er derfor tålmodighed. Min anbefaling er, at du – i stedet for at ansætte den første og den bedste – outsourcer der, hvor du kan, indtil du finder den helt rigtige mand eller kvinde til jobbet. Og så sælger du din drøm – for så får du de bedste medarbejdere til din spirende virksomhed.


 

Se flere blogs



Profil

Karim Ben M'barek

Karim Ben M'barek

adm. direktør og medstifter, Washa.dk
Som iværksætter fra den digitale generation har Karim Ben M'Barek en klar holdning til, hvordan en nystartet virksomhed skal ledes og drives til succes. Han blogger om de daglige udfordringer, iværksættere møder.

Karim Ben M'Barek er adm. direktør for og medstifter af onlinevaskeriet Washa.dk, der tilbyder tøjvask og rens via digital bestilling. Han har tidligere arbejdet for den digitale tjeneste Autobutler.