Skal vi ikke bare stå ved, at julen er kommerciel?

Michael Stausholm

De fleste af os går ind for bæredygtighed og genbrug, men bare ikke når det kommer til julen. Så skal vi ikke bare indrømme, at julen er blevet kommercialiseret for at blive? Og så få det bedste ud af det?

Både Nordea og Dansk Erhverv spår, at julehandlen i år vil stige mellem 1 og 3 procent og derved ende på mellem 8,3 og 8,5 mia. kroner. Det er der måske ikke så meget overraskende i.

Dét der er interessant er, at vi danskere ikke rigtig vil være ved, at julen handler rigtig meget om forbrug. For vi har jo hørt trendforskerne sige, at grøn er det nye sort. At genbrug, bæredygtighed og mådehold er dét der hitter, både nu og i fremtiden.

En ny Megafonmåling foretaget for Politiken og TV2 viser, at tre ud af fire danskere synes juleforbruget er ”for højt” eller ”alt for højt”. Men det bliver tilsyneladende ved snakken.

Kun 11 procent svarer, at de giver ”få brugte julegaver”, mens 87 procent ingen brugte gaver giver. Og hele 79 procent svarer, at de ”laver ingen af julegaverne selv”.

Samme tendens bekræfter en undersøgelse fra DBA, hvor halvdelen af danskerne svarede, at de kunne finde på at give genbrugsgaver, men kun 5 procent rent faktisk gjorde det.

Meget tyder altså på, at vi gerne vil gå ind for det bæredygtige og politisk korrekte, men at vi ikke kan få brugte sweatre, genbrugsvaser eller hjemmelavet syltetøj til at passe med vores billede af en rigtig jul.

Gaver, god mad og julepynt er for mange blevet så stor en del af højtiden, at vi simpelthen ikke vil undvære det. Så hvis ikke vi er indstillede på at bruge færre penge, hvad kan vi så gøre for at trække i en retning, der harmonerer bedre med vores kærlighed til bæredygtighed?

Jeg tror, det første skridt er, at vi skal holde op med at tænke i enten eller.

Kan man ikke gå ind for bæredygtighed, selvom man køber en dyr taske til sin kone? Jo, det vil jeg mene, hvis man vel at mærke køber et brand, som garanterer, at tasken er fri for giftstoffer og er produceret under ordentlige forhold. En god kvalitetstaske kan holde i mange år, og er dermed mere bæredygtig end 10 billige, der måske er blevet til ved hjælp af børnearbejde.

Det samme gælder julemaden. Det er bedre at bruge flere penge på en frilandsgås og økologiske kartofler end at holde julemadsbudgettet så lavt, at der ikke er råd til kvalitet.

Har man ikke det store julebudget, kunne man måske komme med en ret hver eller deles om udgifterne til familiejulefrokosten, så udgiftsposten ikke bliver for tung.

Jeg har stor respekt for dem, der synes, at julen er blevet for dyr. Personligt har jeg det svært med at købe gaver den 23. december og så konstatere, at de samme ting blot fire dage senere sælges til halv pris.

Jeg kender flere, som skal have købt 15-20 gaver, og som synes gaveræset er smerteligt for både pengepungen og helbredet. Kunne man ikke bringe udgiften ned, og hive (livs)kvaliteten op ved at lave en lodtrækning i familien, så man ikke skal give alle gaver?

Og har man svært ved at se en juleaften for sig uden et stort flot nordmannsgrantræ i stuen, kunne man jo smide det til ophug bagefter, så træet kan blive genbrugt.

Bæredygtighed og politisk korrekthed er tæt forbundet, og vi skal generelt passe på med at lyde for frelste. Dels kan vi selv have problemer med at leve op til idealerne, dels skaber det nogle forestillinger hos andre om, at de slet ikke kan være med.

Og det er rigtig ærgerligt, for vi kan alle gøre en indsats, og små skridt tæller også.

Julen er hjerternes fest, og det er samværet, der er det vigtigste. Men jeg tror også, at den kommercielle jul er kommet for at blive.

Lad os stå ved det, men samtidig gøre, hvad vi kan for, at det bliver en god højtid for alle. Også i kommende generationer.

Glædelig jul.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.