Disruption er slidt kliche

Annette Franck
BLOGS Af

Jeg keder mig i debatten om disruption –alt for ofte er det bare en ny ramme om old-gamle klicheer. Fortæl mig noget nyt og præcist om udviklingen. Det er rimeligt at forvente mere end de slidte og abstrakte cases med Uber og Netflix. Zoom ind - Hvordan arbejder vi med disse forandringer?

“Indlæggene handler ikke så meget om det, vi arbejder med. Det er altså meget overordnet.” sagde min sidemand træt over frokosten. Vi var til Deloitte’s konference Digital Agenda, og jeg spurgte til, hvad han havde hørt.  

Jeg bliver også lidt træt af at høre svimlende budskaber om digitalisering, der disrupter. Key note speakers ved konferencer præsenterer ofte upræcise og højflyvende budskaber. Igen-og-igen de samme – efterhånden slidte - cases om Netflix, der lagde Blockbuster ned, og Uber der ikke er til at slippe af med trods retssager og korporlige tæv fra den etablerede taxa branche. 

Come on – fortæl noget om,hvordan vi kan arbejde med at skabe disse forandringer. Zoom ind på hverdagen, og de 1000-vis af konkrete beslutninger, der dagligt forandrer vores arbejdspladser og afgør fremtiden. 

Kliche

Min træthed satte ind efter frokost, da konferencens profilerede hovedtaler Jim Snabe (tidligere CEO i SAP AG og bestyrelsesmedlem i World Economic Forum), slap af sted med den gamle traver om ”…mere leadership og mindre management”. Vi kender alle sammen hans forsættelse: 

”You don’t loose control – you unleashe creativity and energy.”

Jeg var vel i midt-tyverne, da jeg første gang hørte den kliche på MBA uddannelsen – og det er efterhånden nogle år siden. Efterfølgende er Performance Management stormet frem. Der er solid dokumentation for, at vi får, hvad vi måler. Udfordringen er naturligvis at måle på det, man så gerne vil have.

I samme ånd lagde indlægsholdere gamle og store organisationer i graven, som jeg beskrev i mit forrige blog-indlæg her på Børsen:  

Hvad virksomheder dør af

”Size is a disadvantage”,lød Jim Snabes budskab, men det var han langt fra ene om at hævde. Flere indlægsholdere præsenterede denne præmis. Den eneste, jeg hørte modsige, var Tuva Palm, CTO of Nordnet: 

”Banks will survive. The core is fine. They just need to get the user experience right.”, lød hendes nøgterne vurdering. Hun anskueliggjorde, at løsningen er ‘fin tech’ og grundig marketing analyse, og dermed blev opgaven håndgribelig. 

Præcision

Det er den præcision, jeg savner i de store kollektive fortællinger om disruption. Udviklingen er vanvittigt spændende, og jeg betvivler ikke, at vi oplever et gigantisk skifte, som bare lige er begyndt. Men netop derfor må det være muligt at forvente noget nyt i faglig debat, ikke bare en ny ramme om gamle klicheer. 

Vi arbejder trods alt på grundlag af +200.000 års udviklingshistorie, hvor mennesker før har oplevet frygt for at falde af, når jorden viste sig ikke at være flad. Vi har oveni købet et begreb, der beskriver, når ny viden grundlæggende ændrer vores praksis. Det hedder et paradigmeskifte. Det står vi midt i. Og det er set før.  

Handling bag ord

Det er ikke helt fair at sige, at Jim Snabe ikke kom med sine bud på ledelse under disse turbulente forhold: 

“Size is a disadvantage we have to overcome through new structures and ways of leading. Hierarchys are simply to slow and the business plan is irrelevant.”

Hans bud er altså, at vi skal udvikle vores organisationsformer og beslutningsmetoder. Men fortæl mig lige, hvad det nye består i? Og præciser de nye strukturer og ledelsesmetoder - Hvad erstatter det hierarki og de store virksomheder, (der i øvrigt har givet ham selv taletid og status)? Hvad er relevant som beslutningsgrundlag på vores arbejdspladser, hvis de velkendte ’business plans’ ikke måden at skabe udvikling på? 

Snakken om disruption bliver ikke for alvor interessant, før vi hører nye og mere præcise bud på, hvordan vi så arbejder med at lede og skabe den nødvendige udvikling i de etablerede brancher og virksomheder. Det er trods alt stadigt her, hovedparten af os arbejder. 

Hvis man skal undgå at blive alt for træt af de svimlende præsentationer af fremtiden, er det derfor efter min erfaring klogt ikke bare at lytte efter hvad og hvorfor, at noget er nyt og vigtigt. Det er afgørende, at scenarierne er kvalificeret med forslag til, hvordan vi så arbejder med at skabe udvikling. Så kan vi sætte handling bag ord.  


 

Se flere blogs



Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om, hvordan vi samarbejder produktivt på vores arbejdspladser, når hverdagen konstant udfordres af komplekse forandringer. Resultater og trivsel hænger sammen, men rækkefølgen er afgørende: Når vi samarbejder om at skabe resultater, så trives vi.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Hun rådgiver om udvikling og implementering af forandringer på arbejdspladser. Hendes baggrund er cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og master i journalistik.