Probana kunne have undgået medietæv

Probana kunne have undgået medietæv
Scanpix (arkivfoto)
Kim Ege Møller
BLOGS Af

Skal man tro Probana har den sidste måneds kritiske medieomtale kostet 70 stillinger, og et beskadiget image hos samarbejdspartnere, kunder og medarbejdere. Men Probana kan i høj grad takke sig selv for, at det gik så galt.

Alle der har været udsat for en mediestorm ved, at det er ekstremt ubehageligt, og sidder man i midt den, ønsker man bare, at de driver over. Probana har i de sidste uger været igennem en mediestorm med massiv kritik af Probanas markedsføring, deres kurser, og ikke mindst direktørens måde at håndtere sine ansatte på.

Kritikken af Probana har kørt i mere end et år, men det var TV2 der med Morten Spiegelhauer bragte kritikken ind i dagligstuen med et 45 minutters skarp kritik af Probana. Samtidig kørte kritikken på de sociale medier. Her handlede kritikken knap så meget om spam og massive mailkampagner, men i langt højere grad om den administrerende direktørs udsendelse af rå og ubehagelige interne mails i Probana.

Probana direktøren valgte ikke at stille op til interview i TV2. Det kan i visse tilfælde være fornuftigt nok, men det kræver, at man tager ansvar, og er ekstremt skarp i de svar man så giver skriftligt, både til programmet, på hjemmesiden og på de sociale medier. Endvidere skal man svare præcist på hele kritikken – og så skal man sige klart "undskyld", hvor det er nødvendigt.

Du bedømmes ikke på krisens årsag, men på din evne til at håndtere den

Probanas svar var omfattende, og indeholdt en masse forklaringer, men en egentlig beklagelse, eller et "undskyld", skulle der virkelig ledes længe efter (læs hele svaret her). Heller ikke i den officielle meddelelse er der skyggen af en undskyldning (læs hele meddelelsen her), faktisk er der mere tale om et markedsføringsdokument end en forklaring på den massive kritik. Opgaven i denne type svar er at lukke sagerne, beklage fejlene, og give en forsikring om, at det ikke sker igen. Dette er slet ikke lykkedes.

På de sociale medier var det først og fremmest de voldsomme mails fra direktør og ejer Peter Joensen, der er blevet diskuteret. Normalt er det Facebook der bliver brugt til at skælde ud, men i Probanas tilfælde blev de vrede mails fra Probana direktøren også delt flittigt på Twitter og Linkedin. Og på disse sociale platforme, der bruges af en meget stor del af Probanas potentielle kunder, var Probana påfaldende tavs. Læser man direktørens forklaring er der heller ingen undskyldninger her –  de barske mails er taget ud af en sammenhæng, og direktøren er et meget passioneret menneske, der blot har ladet sin frustration koge over, må man forstå. 

Siden TV2 programmet har HK fortalt om en række personalesager, og Probanas direktør har meddelt, at man afskediger 70 medarbejdere, som en direkte følge af den kritiske omtale. Det er unægtelig en hel del. Utroligt mange, kunne man sige.

At begå fejl er en del af hverdagen i enhver virksomhed, og det man ikke på avisforsiderne eller i Operation X af, så længe man erkender sine fejl, retter op, og siger undskyld. I denne sag har Peter Joensen og Probana gjort det modsatte ved at optræde som en fornærmet skoledreng, der føler det er omverdenen der opfører sig urimeligt, og ikke omvendt.


 

Se flere blogs



Profil

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller er chefrådgiver i MSLGROUP, og har mere end 15 års erfaring med journalistik, strategisk kommunikation og PR.

Hvordan kommunikerer man om nyheder, forandringer, disruption og kriser? Kim Ege Møller skriver om kommunikation i erhvervslivet, om strategier, håndtering og konsekvenser.

Kim Ege Møller, er 44 år, uddannet journalist og har gennem de sidste 20 år været kommunikationschef i en række større danske og internationale virksomheder, og er i dag chefrådgiver i kommunikations og lobby-virksomheden MSLGROUP.

www.mslgroup.com