Et lille skridt for Alka

Process Factory, Susanne Mølle

For et par måneder siden gjorde en meget grundig og dygtig kundeservicemedarbejder hos Alka mig opmærksom på, at de havde lanceret en app, tank&tjen, som giver lidt kontanter på privatkontoen, når tanken fyldes.

Jeg blev straks grebet af nysgerrighed. Forsikringsbranchen i Danmark har et stort hul ifht. initiativer, som skaber en relevant og aktiv relation til kunden med en anden indgangsvinkel end forsikringssalget og skaden. Alkas app er et forfriskende bud primært af to årsager:

1. Der er tale om et løbende relationsskabende initiativ, som gør forsikringsselskabet til en større del af hverdagen. Dvs. forsikringsselskabet er ikke bare den reaktive hjælper i den trælse situation, hvor uheldet er ude. Det bidrager løbende med noget positivt – i dette tilfælde et kontant bidrag til benzinøkonomien.

2. Der er tænkt udover egne kunder, dvs. ikke-kunder får også mulighed for at stifte bekendtskab med forsikringsselskabet.

Relation eller marketing gimmick?

Efter tre tankninger er jeg nu blevet 52,37 kr. og en hel del refleksioner rigere, for selvom Alkas bud er forfriskende, så er der stadig lang vej til den relevante og aktive relation, som gør forsikringsselskabet til min uundværlige hjælper i dagligdagen.

Det mest ærgerlige er den måde, ikke-kunder er medtænkt. Her er der sat en begrænsning på et engangsbeløb på 100 kr, hvorefter man kan kontakte Alka for at blive kunde og få mulighed for at fortsætte og ellers, ja, så, sker der nok det, der normalt sker med ubrugelige app's. De bliver slettet fra telefonen og glemt. Det efterlader mig med en opfattelse af en marketing gimmick med en helt traditionel lead betaling på 100 kr.

Til sammenligning kan jeg ikke lade være med at nævne succesfulde Mobilepay, som jo netop har gjort sig relevant og uundværlig for deres brugere ved at løse et besværligt og aktuelt hverdagsproblem. Danske Bank har på den måde skabt en stærk, vedkommende og løbende relation til en meget stor del af både kunder og ikke-kunder.

Bliv den uundværlige hjælper

Og hvordan gør man det? Ja, Alka satser med sit bidrag på, at det har noget med økonomi at gøre. Og ingen tvivl om, at det kan motivere nogle. Omvendt betyder det blot 750 kr. om året ved et almindeligt kørselsbehov på 15.000 km og et forbrug på ca. 1.500 liter brændstof. Risikoen for Alka er, at de vil møde kunder, der på et tidspunkt vil mene, at det er lettere bare at få et nedslag i præmien end at skulle huske at tage billede af de mange benzinstandere.

Til gengæld er der masser af besværlige og aktuelle hverdagsproblemer, som kunne gøre app'en langt mere interessant. Mere end 700.000 brugere har for eksempel downloadet Trafik Alarm, hvor du både bliver advaret om fotofælder, vejarbejde og trafikkøer. Det viser, at finder man det rigtige problem at løse, så er potentialet for brugere fantastisk stort.

Jeg har tilbragt mange timer på landevejen igennem årene og ville personligt føle mig godt hjulpet af en app, der kunne hjælpe mig med blandt andet at komme lettere igennem disse bøvlerier:

- Trafikale udfordringer med vejarbejde, kø og trafikfælder

- Uopmærksomhed, som leder til for høj hastighed og skarpe sving

- Uforudsigeligt vejr, når du bevæger dig på tværs af landet

- Manglende overblik over tankstationer, når tanken er ved at være tom

- Manglende overblik over parkeringshuse og parkeringspladser

- Ukendte eller svært forståelige skilte i ind- og udland og manglende overblik over aktuel hastighedsgrænse

- Manglende viden om nærmeste værksted, måske også indkøbsmuligheder, offentlige toiletter, spisesteder og andre relevante lokaliteter for den rejsende

- Og for dem, der skal beslutte sig om turen skal gå via molslinjen eller broen, så er information om forsinkelser og fuldbookning også en udfordring

Derudover er der muligheder i at holde styr på benzinforbrug, kørte km og endda køresikkerhed. Bedre brændstoføkonomi kunne stimuleres ved at give point for økonomisk kørsel. Tilsvarende kan feedback bidrage til større sikkerhed. Og helt i top ville det være, hvis samspillet med de sociale medier blev tænkt ind, så man kunne dele sin lettelse over at være kommet nemmere forbi et færdselsuheld eller måske ovenikøbet en medalje for økonomisk kørsel med en personlig kommentar om "nogen der kan slå den?".  

Ja, mulighederne for at gøre forsikringsselskabet til en aktiv, sjov og relevant del af hverdagen er mange. Også langt flere og mere innovative end dem, jeg umiddelbart har nævnt her.

Alka har taget det første skridt, og det bliver spændende at følge, hvor det bærer dem og branchen hen.

I mit stille sind glæder jeg mig dog til at se skridtet blive taget fuldt ud.

 

Eksempler på skærmbilleder i Alka tank&tjen:

 


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.