Giver firmajulegaven overhovedet mening?

Michael Stausholm

Askebægre med logo, stempelkander, gavekort til Bilka og sølvstribede Kählervaser. Hvad skal vi med firmajulegaven anno 2016? Giver den stadig mening, eller er den en outdated tradition fra fortiden, som vi burde aflive hurtigst muligt?

Jeg hørte for nyligt om et brokometer, der skulle synliggøre stemningen på en arbejdsplads fra dag til dag.

Det var et simpelt system med kugler i forskellige farver, som medarbejderne kunne hælde ned i et gennemsigtigt rør. De røde kugler betød negativitet og brok, de hvide var neutrale og de grønne betød god stemning og positivitet.

Stemningsmetret – der blandt de ansatte hed brokometret - var ment som et eksperiment, hvis formål var at sætte fokus på det psykiske arbejdsmiljø på en utraditionel måde. I det år eksperimentet forløb, viste der sig en spøjs tendens:

December var den måned, hvor de røde kugler dominerede allermest.

Det skulle jo ellers være den tid på året, hvor julehyggen blomstrede og medarbejderne blev forkælet ekstra med julegaver og julefrokost på firmaets regning.

Så hvad kunne det skyldes?

Min bekendte, der deltog i eksperimentet, mente, at det udover almindelig julestress skyldtes firmajulegaven. Det var et emne, der virkelig kunne få sindene i kog. For næsten lige meget, hvad chefen fandt på, skabte det sure miner og hvisken i krogene.

Julegaven det år var ellers af den ganske traditionelle slags; en julekurv med gås, rødvin, julegodter og gløgg.

De sure fandt gaven ligegyldig og upersonlig. Nogle af dem var vegetarer, andre drak ikke alkohol og nogle var bortrejst hele julen. De ville hellere have haft et gavekort til en restaurant eller en butik, og allerhelst valgmuligheder, så de selv kunne sætte kryds ved den gave, der passede dem bedst.

Problemet var, at chefen ikke anede, at gaven ramte forbi de fleste. Det fandt han først ud af, da brokometret gik i rødt i december.

Julegaver der rammer forbi målet, er desværre ikke en sjældenhed. En opgørelse fra 2011 viser, at hver femte medarbejder er utilfreds med gaven fra chefen.

Jeg stødte selv på problemet sidste år, da min søn fik en stempelkande fra den discountkæde, han havde studiejob hos. Han var 17 år og ikke det mindste interesseret i kaffe. Så begejstringen var til at overse.

Spørgsmålet er, om firmajulegaven overhovedet giver mening længere?

I nogle lande får medarbejderne en ekstra månedsløn i december. I Danmark var firmajulegaven oprindeligt et tilskud til julens festligheder i form af julekurve med flæskesteg, vin og godter, som mange ansatte var afhængige af for at få julebudgettet til at løbe rundt.

Men i takt med at vores samfund er blevet rigere, og de fleste familier har fået flere penge mellem hænderne, giver det måske ikke så meget mening længere? De familier, der i dag virkelig har brug for julemad og juletilskud, er ofte dem, hvor mor og far ikke har et arbejde.

Moderne virksomheder vil gerne være innovative og kreative, men bare ikke når det gælder firmajulegaven. Her er Steltonkander, Kählervaser og lysestager stadig mere reglen end undtagelsen. Og i håb om at gøre alle tilfredse, har mange arbejdspladser netop indført links til webshops, hvor medarbejderne selv kan vælge deres egen gave.

Men forsvinder glæden så ikke ved at give en gave? Svarer det ikke lidt til ægtemanden, som overfører penge til sin kone, så hun selv kan gå ud over købe en gave fra ham?

I Sprout havde vi samme udfordring med at finde på en passende medarbejdergave sidste år. Derfor foreslog to fra teamet at donere pengene til to lokale børnehjem i stedet, så børnene kunne få sig nogle ordentlige julegaver.

Det var en stor succes.

Især fordi vi fik børnenes håndskrevne ønskesedler at se, og fordi vi selv købte gaverne og på den måde sikrede os, at pengene gik til det rette formål.

Jeg siger ikke, at donation er løsningen for alle, men jeg synes, vi skal forsøge at gentænke begrebet firmajulegave, så det skaber mere glæde end brok.

Måske kunne man give ansvaret tilbage til hver enkelt medarbejder, som ved lodtrækning fik ansvaret for at købe en gave til sin kollega? Eller måske kunne pengene gå til en social aktivitet i det nye år, som alle kunne se frem til?

Formålet med en firmajulegave er vel stadig, at den skal være en ekstra påskønnelse af vores medarbejdere.

Udover at nytænke gavebegrebet, er det måske også på tide at redefinere, hvad man som medarbejder egentlig har krav på. Kan man overhovedet tillade sig at brokke sig over en gave?

Det er svært at trække en tradition tilbage, som har været der i årevis, men hvis den er blevet til en sur pligt, der kun fremkalder brok, så er det måske på tide at droppe den helt?


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.