Sluk for intranettet – tænd for en app

BLOGS Intern kommunikation, Intranet, App Kim Ege Møller
15. nov. 2016

Intranettet bliver ikke brugt, fællesmails opleves som spam, medarbejderblade opfattes som utroværdige og bliver ikke læst. Og spørger man medarbejderne, er den interne kommunikation mangelfuld og videndelingen ikke-eksisterende. Tiden er inde til at tage den interne kommunikation ind i det 20. århundrede – fx med en app.

”Hvad serverer de i kantinen i dag?” Da vi for nylig skulle udvikle et nyt intranet i min tidligere virksomhed, var dette det vigtigste spørgsmål overhovedet. Hvis vi kunne placere dagens menu i kantinen centralt på intranettet, ville sandsynligheden for, at medarbejderen åbner intranettet, stige med 80%. Derfor var det altafgørende at få kantinen til at ligge dagens menu ud – ellers ville også det nye intranet forblive jomfrueligt ubenyttet.

Problemet er kendt i de fleste virksomheder. Det er en evig kamp at udvikle og formidle den kommunikation, der skal engagere og inddrage medarbejderne og samtidig informere dem om, hvad der sker i virksomheden. Særligt intranettet gør ondt, dels fordi det ikke bliver brugt, dels fordi mange medarbejdere ikke kontinuerligt har adgang til det – men først og fremmest fordi informationerne opleves som ligegyldige eller endda utroværdige, og fordi de oplysninger, man skal bruge, er for svære at finde.

Virker også når du er offline

På samme måde er det med fællesmails, der typisk udsendes fra en direktør, en HR-afdeling eller en sekretær. Af en eller anden grund har fællesmails en tendens til at få en form og et sprogbrug, der fremmer mistanken om, at de er skrevet i en tidslomme i 50’erne på et meget mørkt kontor. Når man så prøver at peppe de interne meddelelser op, bliver de oplevet som utroværdige og spin.

Der er lavet et utal af undersøgelser om intern kommunikation – de viser alle det samme; der er en nøje sammenhæng mellem medarbejdertilfredsheden og tilfredsheden med den interne kommunikation. Faktisk er intern kommunikation, kombineret med et godt arbejdsmiljø, mindst lige så vigtigt som løn, når medarbejderne skal vurdere tilfredsheden med arbejdspladsen.

De fleste virksomheder med respekt for sig selv er i øjeblikket i gang med en digital transformation. Det er ikke bare i banksektoren, i hotelsektoren og i transportsektoren, at digitale løsninger vender op og ned på forretningsgrundlaget for virksomhederne. Den digitale transformation er i fuld gang med at forandre alle typer af virksomheder og alle typer af forretning. Derfor kan det undre at langt, langt de fleste virksomheder stadig bruger de samme metoder og de samme platforme til den interne kommunikation, som de brugte i 90’erne, 70’erne og selv før det.

Alle har smartphones - og foretrækker at bruge dem.

Hos Mars, der både leverer chokolade, og en masse andre produkter - bl.a. dyrefodder,  har de taget skridtet fuldt ud, og har implementeret løsningenIN:APP. Mars har taget strømmen fra intranettet og har lagt alle de informationer, man tidligere skulle rode rundt efter, ud på en app. Forklaringen er forholdsvis logisk. De fleste medarbejdere har smartphones – enten firmatelefoner eller egne - og det er i forvejen der, man søger og bruger informationer. Derfor er det nærliggende at placere alle oplysningerne der, samtidig med at man med push-funktionalitet kan sende meddelelser ud til præcis de medarbejdere, der har brug for dem. Det har gjort, at åbningsraten for de interne informationer er steget med mere end 70pct. På appen kan informationerne også læses, når man er offline – fx når man sidder i et fly eller på et skib.

Pointen er ikke bare appen – pointen er, at man i kommunikationen med medarbejderne bruger de samme metoder, som man bruger, når man kommunikerer med kunder og forretningsforbindelser. Man sørger for at placere kommunikationen der, hvor medarbejderen i forvejen er og i en form, der passer medarbejderne bedst. En app kan gøre meget – særligt hvis man også har en klar strategi for, hvad målet er med kommunikationen og hvordan man ønsker at involvere og kommunikere med sine medarbejdere. To enkle og forholdsvist simple skridt, der kan lette gevaldigt på den interne kommunikationshovedpine. 


 

Læs også



Profil

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller

Kim Ege Møller er chefrådgiver i MSLGROUP, og har mere end 15 års erfaring med journalistik, strategisk kommunikation og PR.

Hvordan kommunikerer man om nyheder, forandringer, disruption og kriser? Kim Ege Møller skriver om kommunikation i erhvervslivet, om strategier, håndtering og konsekvenser.

Kim Ege Møller, er 44 år, uddannet journalist og har gennem de sidste 20 år været kommunikationschef i en række større danske og internationale virksomheder, og er i dag chefrådgiver i kommunikations og lobby-virksomheden MSLGROUP.

www.mslgroup.com