Ansæt en chatbot i din bestyrelse

Process Factory, Susanne Mølle

Urealistisk tænker du måske?? I så fald er du uenig med næsten halvdelen af de 800 teknologi ledere og eksperter, som bidrog til World Economic Forums rapport "Technology Tipping Points and Societal Impact" i 2015. Faktisk giver hele 45,2% af dem udtryk for, at vi vil have set den første AI maskine i en bestyrelse i 2025.

Ret vildt, kunne man sige, og det føles umiddelbart let at afvise ideen som værende en omgang geek talk. Men det ville være en fejl! I 2025 vil computerens intelligens overgå den menneskelige hjerne. Og beslutningstagerjob vurderes allerede nu i stigende grad at være både lettere og billigere at automatisere end de manuelle jobs, som ellers har været på automatiseringsradaren. Højt betalte specialister som for eksempel læger og advokater er sprunget langt op på listen over dem, der kan forvente at se sig overflødiggjort af robotter og AI inden for de nærmeste årtier.

I 2016 har vi budt advokatrobotten velkommen

I USA har advokatfirmaet, BakerHostetler, ansat deres første advokatrobot, Ross, til at håndtere sager om konkursret. Og det uden nogen dikkedarer som arbejdstidsaftaler, medarbejdersamtaler, fredagsmorgenmad, tilfredshedsmålinger eller andre krævende personalegoder. Ross gennemlæser lovtekster med henblik på at finde frem til passager, der kan være relevante for den givne sag. Det er så op til menneskelige advokater at tage stilling til, om passagen kan bruges. Ross får på den måde feedback, som gør ham endnu dygtigere næste gang.

Den unge englænder, Joshua Browder, har vakt opmærksomhed med sin advokat chatbot, DoNotPay, som i følge hans egne udsagn har hjulpet 160.000 mennesker med at undgå parkeringsbøder. Chatbotten klarer hele processen med at stille spørgsmål, foretage den juridiske vurdering og skrive klagen. Uberørt kan den forholde sig til fakta og vælge den optimale, rationelle strategi. Helt frigjort fra de krænkede følelser, personlige præferencer og frustrationer over processen, som ellers kan forvirre klagesagen for almindeligt dødelige.

Ansøgning fra chatbotten til din bestyrelse

Netop det rationelle strategivalg må fremhæves i chatbottens ansøgning til jobbet i din bestyrelse. En kvalitet, som adskiller den væsentligt fra de menneskelige ansøgere.

Selvom "mavefornemmelse", "instinkt" og "sund fornuft" ofte bliver fremhævet af beslutningstagere som vigtige kilder til gode beslutninger, så dækker de jo også ofte over ønsket om at legitimere beslutninger, der basalt set er irrationelle og påvirket af mange subjektive faktorer foranlediget af magtkampe, præferencer, prestige, frygt, kærlighed og ønsket om ikke at tabe ansigt.

Prøv at forestille dig, at eet medlem af din bestyrelse er uberørt af alt det? Og alene forholder sig til fakta og til at træffe rationelle beslutninger?

Kunne denne form for diversitet påvirke kvaliteten af jeres beslutninger?

Ville det få dig til at underskrive chatbottens ansættelseskontrakt?


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.