Skab en forretning – ikke en titel

Karim Ben M'barek

I dag er vi alle sammen CEOs og iværksættere. Eller, vi vil i hvert fald gerne være det. Det lyder magtfuldt, innovativt og drømmeagtigt. Det er de titler, vi har, når vi kører rundt i en dyr Mercedes s600 og får gratis middage på Michelin-restauranter.

Jeg er træt af den fremstilling, som jeg tror, mange af de unge er draget af. Virkeligheden er bare en helt anden.

Jeg er ikke CEO, og jeg er heller ikke iværksætter. Jeg er bare en ung fyr, der prøver at lave en forretning. Jeg har ikke brug for de fine titler, store biler eller dyre champagneflasker i byen.

For mig handler det om forretningen og kunderne. Selvom Washa nu består af 20+ medarbejdere og har en månedlig omsætning på over 1 mio., tager jeg stadigvæk bussen på arbejde, vasker mit tøj og spiser kedelige rugbrødsmadder.

Hvornår blev manden og titlen vigtigere end forretningen og kunderne?

Hvis man bryder det ned, hvad er så overhovedet definitionen på alle de seje titler? Er jeg iværksætter, så snart jeg har oprettet et CVR-nummer? Og CEO når jeg har ansat den første medarbejder? Hvis det er tilfældet, kan jeg bedre forstå, at halvdelen af de nye studerende på Copenhagen Business School enten har det ene eller det andet på CV’et.

Jeg ved ikke, hvornår eller hvordan der gik inflation i ord som iværksætter, disruption og CEO. Måske er det på grund af de mange succesrige CEOs og iværksættere, der forgudes af medier og alle os andre. De har uden tvivl fortjent det, men det er tydeligt på steder som CBS, at der er gået mode i fx at oprette en webshop, videresælge nogle produkter og kalde sig iværksætter. Men det er virkelig kedeligt, når der hver morgen dukker 20 nye historier op om unge iværksættere, der lige har startet deres webshop dagen før.

Det burde egentlig være gennemsigtighed, vi alle talt om, og ikke iværksættere, disruption eller fremtrædning. Det vil jeg skrive mere om en anden gang. Denne gang vil jeg bare give et enkelt råd med på vejen, som jeg tror, at man kommer langt med. Skab en forretning og ikke en titel.


 

Se flere blogs



Profil

Karim Ben M'barek

Karim Ben M'barek

adm. direktør og medstifter, Washa.dk
Som iværksætter fra den digitale generation har Karim Ben M'Barek en klar holdning til, hvordan en nystartet virksomhed skal ledes og drives til succes. Han blogger om de daglige udfordringer, iværksættere møder.

Karim Ben M'Barek er adm. direktør for og medstifter af onlinevaskeriet Washa.dk, der tilbyder tøjvask og rens via digital bestilling. Han har tidligere arbejdet for den digitale tjeneste Autobutler.