Her er forsikringsbranchens svar på Mobilepay

Process Factory, Susanne Mølle

En af de helt store nyheder indenfor den globale forsikringsbranche var amerikanske Lemonades længe ventede launch for en måned siden. Den store opmærksomhed skyldtes ikke mindst, at det lykkedes dem at fundraise USD 13 mio. og så naturligvis en slick og moderne markedsføring. Samtidig er det lykkedes dem at lave aftale med en række store genforsikringsselskaber som for eksempel Lloyds of London, Munich Re og Berkshire Hathaway's National Indemnity,  hvilket sikrer dem en troværdig og økonomisk velfunderet opbakning til deres forsikringssetup.

Lemonade kalder sig selv et peer-to-peer forsikringsselskab og beskriver deres model på denne måde:

Jeg synes dog godt, at man kan diskutere, om deres forretningsmodel reelt adskiller sig væsentligt fra det klassiske forsikringsselskab, og om betegnelsen peer-to-peer i deres tilfælde er helt retvisende.

Lemonade er forsikringsbranchens Mobilepay

Uanset dette forhold, er jeg ikke i tvivl om, at Lemonade byder på en nyskabelse, som er værd at lægge mærke til. Lemonade er en tech virksomhed, som tilbyder forsikring, ikke et forsikringsselskab, der laver en app. Og det er tydeligt at se, når man har app'en i hånden.

Fra starten af har det været ambitionen at gøre op med det forretningsdesign, som skaber modsatrettede interesser og mistillid mellem forsikringsselskab og kunde. Samtidig skal forsikring gøres "instant", uden ventetid og mellemmænd, hvilket de er lykkedes med i hvert fald på salgssiden.

Midlet er en godt gennemtænkt, enkelt designet app og en hurtig chatbot, som stiller få, men nødvendige spørgsmål, og henter resten af oplysningerne via direkte integrationer til relevante 3. partssystemer. For kunden bliver det en imponerende hurtig, nem og ubureaukratisk oplevelse, med samme overraskende brugerglæde som Danske Banks Mobilepay.

Bag om linjerne må løsningen dog stille krav til et fleksibelt og gennemtænkt it setup og, måske endnu vigtigere, enkle produkter og forretningsprocesser. Og netop her finder vi årsagen til, at Lemonade ikke er blevet skabt indenfor rammerne af et etableret forsikringsselskab. Prøv bare at kigge på dækningsbeskrivelsen på printet nedenfor. Ingen veluddannet forsikringsprofessionel ville turde springe ud i produkter med den form for vilkårsbeskrivelse af frygt for kundernes grådighed.

Den frygt har Lemonade ikke været tynget af, og det bliver formentligt den afgørende faktor for deres succes.

Ville Mobilepay være blevet skabt, hvis frygt var første prioritet?

Nordea har netop forladt Swipp til fordel for Mobilepay i en erkendelse af, at Swipp, uanset investeringsvillighed, aldrig vil nå Mobilepays potentiale.

Mobilepay adskiller sig væsentligt fra Swipp ved letheden ved at komme i gang med tjenesten uden en masse forhindringer. Det har givet masser af diskussioner og myter omkring sikkerhed, men ikke desto mindre været den helt afgørende faktor for Mobilepays succes.

Vil man gøre det samme for forsikring, så gør man klogt i at kigge rigtigt grundigt på Lemonade.

Her er eksempler på dialogen med Lemonades søde og tålmodige chatbot Maya:

 


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.