Ked dig til dit livs gennembrud

Alexandra Krautwald

I går besluttede jeg at skrive et indlæg om kedsomhed. I dag åbner jeg for nyhedsstrømmen, hvor MX Metroxpress som supplementet til min egen forskning har opdaget, at de mennesker der hviler, dovner og keder sig meget, også er de mest intelligente.

Efter sådan et budskab sidder du måske lidt måbende og tænker, hvad for en fisk? Og hvad stiller man så op med tidens belejlige myte om, at 24/7 365- produktion og aktivitet gavner vores organisationer, styrker vores værd og optimerer vores CV?

Frys lige spørgsmålet der et kort øjeblik.

Der er da noget galt med, at så mange af os, på den ene side ræser rundt i hamsterhjulet, halser efter resultater, succes og mægtiggørelse. Og på den anden side er så sindssygt u opfindsommere i vores arbejde med fremtidsscenarier og veje til at genopfinde os selv som virksomhed.

Vi rykker os pt. som organisationer og mennesker kun ganske lidt i den rigtige retning, fordi vi ikke har tid til at opfinde og realisere de gode idéer. Vi har ikke tid til at tænke os grundigt om, gøre os umage og finde på. Tiden på langs i sofaen hvor vi laver ingenting og keder vores rumpe i laser, er vigtig, men bydes ikke engang modstridigt velkommen i det moderne (arbejds)liv. For vi skal gøre os nyttige hele tiden, og vi skal samtidig gennemføre en MBA og præstere en ironman for ikke at blive kigget skævt til.   

Udsigt til afvikling

For meget strategisk udvikling og virksomhedsevolution tager sine afsæt i noget banalt og gængs, synes jeg. Sanseløst går vi ind til tidens såkaldte innovationsprocesser, der ofte fejler, fordi vores vanlige og automatiserede beslutninger sætter en stopper for, at vi ser muligheder, før de andre aktører på markedet, gør. Men det betyder desværre, at mange virksomheder er ved at blive udkonkurreret. I flere tilfælde bliver de det af dem selv!

Gode idéer kommer primært ud af ingenting

Det er i kedsomhedens øjeblikke, at menneskets hjerne finder på nyt. Forskning viser nu tydeligt, at når vi keder os nok, så ønsker vi at flygte fra kedsomheden og udnytte vores medfødte skaberevne, der automatisk sættes i gang. Derimod udfoldes de bedste opfindelser meget sjældent, når vi sættes om et mødebord eller installeres i et moderne innovationslaboratorie, hvor man til lyden af en peptalker forventes at hitte på inspirationsbaserede forslag til udvikling af forretningen. Ved at bruge tiden rigtigt - eller rettere sagt ved at lade den ligge stille og ikke udfylde den med rationelle bedrifter overhovedet - åbner vi for alvor for de kanaler, som dansk erhvervsliv har så ufattelig behov for netop i disse tider, hvor disruption truer enhver.

Pauser+kedsomhed+reel nysgerrighed=Udvikling

Jeg møder dagligt virksomhedsledere, der stolt påstår, at de er udviklingsorienterede og idérige. Men hvordan kan de være det, når hovedparten af deres tid går med at udfylde regneark, rapportere nøgletal, gå til statusmøder og gøre driften i morgen en lille smule mere lønsom end i går?

Jeg spørger bare.

Der udkommer snart en epokegørende bog om det ambitiøse og innovative menneske, som jeg vil omtale her på bloggen, så snart den er på gaden. Jeg glæder mig.

Indtil da skal opfordringen herfra lyde:

Gå hjem og vug.

 

 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.