C20-virksomhederne kan lære noget af iværksættere

Karim Ben M'barek

Som iværksætter med en nystartet virksomhed er der masser af udfordringer i dagligdagen. Man bruger al sin energi på virksomheden som sin lille baby. Og i starten går det forrygende. Man vækster, får flere ordrer og fremtiden ser lys ud. Men pludselig rammer man et dødvande, som adskillige strategier og tiltag ikke ændrer på. Hvad gør man så?

For mange iværksættere er et strategisk partnerskab med en større og veletableret virksomhed, der i forvejen opererer på dit marked, vejen frem. Faktisk tror mange, at sådan en alliance kun gavner iværksætteren, der får adgang til flere kunder og en blåstempling fra en anerkendt virksomhed.

Men det er langtfra den eneste vinder. Kendetegnet for et godt strategisk partnerskab er, at begge parter vinder på det. Det er til fælles udvikling, hvor den etablerede virksomhed kan få hjælp til at digitalisere sin forretning, og iværksætteren får en nemmere vej til markedet og vækst. 

Direktionsgangene skriger efter digitale hjerner

Vi lever i en digital tidsalder. Mange kalder det den fjerde industrielle revolution, hvor digitaliseringen for alvor vil ændre arbejdsmarkedet. Hele den digitale tilgang til processer har de veletablerede virksomheder ikke, og de skriger efter en måde at få en bid af den digitale kage. Og for manges vedkommende bliver det realiseret med en iværksætter.

Hos Washa har vi haft stor glæde af vores strategiske partnerskab. Kort efter vi startede vores forretning, gik det op for os, at der skulle ske noget drastisk for at fortsætte. Ordrerne væltede ind, og vores lejligheder var fyldt med vasketøj. Vi kontaktede en stor virksomhed i branchen, og glæden om et strategisk partnerskab var gensidig. Det sidste års tid har vi nu haft et tæt, dagligt samarbejde, og begge parter har oplevet gode resultater. Vi har fået effektiviseret forretningen, og vores partner har fået øjnene op for, hvordan digitalisering kan vækste ens forretning.

Så hvis du som iværksætter er havnet i et dødvande, eller som veletableret virksomhed kan se de mørke skyer samle sig over din branche, så kan et strategisk partnerskab være den rette løsning. Det kan give iværksætteren det næste skub fremad, og direktionsgangen i den veletablerede virksomhed vil få et nyt, digitalt syn på fremtiden. De bliver nemlig også nødt til at innovere forretningen med digitale løsninger. Og de skal komme fra iværksætterne, der er født i den digitale tidsalder.

Har du gjort dig nogen tanker om, hvem du kunne starte et strategisk partnerskab med?


 

Se flere blogs



Profil

Karim Ben M'barek

Karim Ben M'barek

adm. direktør og medstifter, Washa.dk
Som iværksætter fra den digitale generation har Karim Ben M'Barek en klar holdning til, hvordan en nystartet virksomhed skal ledes og drives til succes. Han blogger om de daglige udfordringer, iværksættere møder.

Karim Ben M'Barek er adm. direktør for og medstifter af onlinevaskeriet Washa.dk, der tilbyder tøjvask og rens via digital bestilling. Han har tidligere arbejdet for den digitale tjeneste Autobutler.