Luk chaufføruddannelserne?

Steffen Hedebrandt

Uber kvaser alt med ny selvkørende teknologi.

UBER annoncerede i denne uge at de nu lancerer de første selvkørende biler. Det er en stor milesten og spændende nyt for teknologi entusiaster. Omvendt er det yderst skræmmende, hvis du ernærer dig som chauffør.

Hvad betyder det for verden? Lad os prøve at kigge på det.

Så skete det. Selvkørende biler. Nu bliver de taget i brug, professionelt.

UBER offentliggjorde i denne uge, at de allerede i denne måned vil sende de første 100 selvkørende biler på markedet i Pittsburgh, USA. Altså, er du i Pittsburgh og trykker “hent mig” på din UBER app, så kommer der en bil UDEN en chauffør og henter dig.

Lad den lige synke ind.

Der kommer en selvkørende bil og henter dig.

Det er godt nok vildt. For blot en håndfuld år siden, var et sådan scenarie, med en selvkørende bil, fuldstændig urealistisk, ja, vanvittigt.

Disse første 100 selvkørende biler har UBER lavet i samarbejde med Volvo.

Jeg har selv set selvkørende biler og tidligere erklæret min forbrugerkærlighed til UBER. Denne er som sådan intakt, men hold da op deres innovation kommer til at udfordre samfundet. Tidligere end ventet.

Dårlig nyt for (UBER) Chauffører

At UBER allerede nu er klar med selvkørende biler, det har virkelig vidtstrakte konsekvenser.

Hvor er det vildt at kunne skrive det som et faktum og ikke som en fremtidig forudsætning !

For forbrugerne burde det betyde endnu smartere og billigere persontransport.

Samtidig vil der opstå etiske diskussioner omkring, hvordan bilen beslutter om den skal give dig et blåt øje eller kører tre fodgængere ned.

På sigt kan du måske endda også download noget UBER software og lade din bil tjene penge for dig, mens du arbejder.

I USA er der 1 million registrerede UBER chauffører. Såfremt lovgivningen giver efter for de teknologiske fremskridt, så går der nok ikke længe inden disse chauffører smides ud af bilen. Hvorfor skulle UBER betale chaufføren, når bilen kan køre selv?

Der er også 3,5 million lastbilchauffører i USA; hvor længe tager det mon inden at disse også er arbejdsløse? Faktisk kørte der allerede i marts en semi-selvkørende lastbil gennem Danmark.

Og hvad med pakkeleverandørerne, ambulance- og buschaufførerne?

De fleste kommer til at stå uden jobs indenfor en overskuelig årrække.

Teknologien kan godt bremses med lov, men stoppes helt, det kan den ikke. Der er i den grad behov for ansvarlige foreninger, organisationer og politikere, der tør handle, nu.

Luk chaufføruddannelserne?

Der vindes små, kortsigtede og yderst omtalte sejrer over UBER i det danske retssystem.

Der er altså tale om erhvervsmæssig personbefordring, insisteres der. Bevares. Loven skal overholdes. Foreningerne må kæmpe medlemmernes sag. Naturligvis. Det vil jeg ikke bestride.

Sejrene, de er dog ligegyldige, i det store billede.

De selvkørende biler kommer, også til Danmark. Om et år. Måske 2 eller 5 år. En realitet bliver de hvertfald.

Derfor vil jeg tillade mig at pege lidt fingre her. Hvorfor er der ingen ansvarlige, voksne foreninger eller organisationer, der tager bladet fra munden og siger til deres medlems-chauffører:

"Beklager dit job er væk, snart. Du er nødt til at finde noget andet at lave."

Jeg vil mene, at det faktisk er direkte uansvarligt af chaufførernes foreninger og organisationer ikke allerede nu at forberede deres medlemmer på en fremtid, hvor der ikke er behov for deres medlemmers erhverv. En ny uddannelse eller et nyt job tager tid at anskaffe sig. Forberedelserne bør påbegyndes omgående.

Med henblik på hvor meget behovet for chauffører vil reduceres, så vil jeg faktisk mene at man allerede nu bør lukke de fleste chaufføruddannelser.

Det er hårde udmeldinger. Det ved jeg. Det gør dem dog ikke mindre rigtige.

Teknologi bringer os fremad, men omstillingsperioderne gør ondt. Robotterne kommer. Marx raser fra sin grav.

Hvilken vej vil og skal vi gå i fremtiden?

Alt vil selvfølgelig ikke ske over en nat, men er det ikke på tide, at vi begynder at forberede os på en fremtid med selvkørende biler og et fåtal af chaufførjobs?


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.