Er du klar til kakerlakkernes tid?

Michael Stausholm

Startups der fokuserer på indtjening fra dag ét, går en lys fremtid i møde. Investorerne vil nemlig hellere satse på en sejlivet kakerlak, end en luftig enhjørning.

2015 var enhjørningens år. Og nej, jeg refererer ikke til den kinesiske kalender, men til den stigning i startups, som sidste år på kort tid havde opnået en værdiansættelse på over 1 mia USD. Enhjørninger bliver primært brugt om tech- og deleøkonomivirksomheder, f.eks. AirBnB og Uber  - og det var dem, investorerne var vilde med i fjor.

Det er de ikke så meget længere. Konkurser, højere renter og valuations, der er løbet løbsk inden virksomhederne reelt er begyndt at tjene penge, har fået investorerne til at være mere påpasselige. Meget tyder på, at 2016 bliver kakerlakkens år.

Fokus på indtjening

Mens en enhjørning er et smukt, mytisk væsen, er en kakerlak et hårdført bæst, der kan overleve selv en atomkrig. I modsætning til enhjørningen, er kakerlakken en forretning, der opbygges langsommere og prioriterer salg og indtjening højt (fremfor eksempelvis kun at eskalere i antal brugere).

Kakerlakken har fokus på omkostninger i modsætning til enhjørningen, der ofte har en meget høj og hurtig forbrænding af investorpenge, og derfor ofte må i markedet for mere kapital. Indimellem endda til en lavere værdisætning.

Det er ikke et spørgsmål om, men snarere hvornår funding til enhjørninger tørrer ud, mens funding i højere grad rettes mod kakerlakvirksomheder.

Teorien om kakerlakkerne er jeg jævnligt stødt på i det amerikanske startupmiljø. Caterina Fake, co-founder af fotodelingstjenesten Flickr, har bl.a. skrevet et blogindlæg om fænomenet.

Kakerlak eller enhjørning?

Men kan man bruge teorien til noget, hvis man ikke lige tilhører den amerikanske tech-startupverden? Ja, bestemt.

Det giver mening at reflektere over, hvilken investeringsprofil, man ønsker at have, og dermed hvilken type investorer man vil appellere til, hvis man er på udkig efter kapital. Skal det være kortsigtet eller evergreen? Eller mere realistisk en horisont på 5-8 år?

Selvom jeg har et lettere traumatisk forhold til rigtige kakerlakker grundet mine 15 år i Asien, vil jeg alligevel hellere være en kakerlak end en enhjørning.

Tålmodighed og kloge penge

Hos Sprout er vi løbende i kontakt med investorer, men for os er det vigtigt at finde én, der har et kakerlakmindset, som matcher vores. Vi er i gang med at opbygge en international, bæredygtig vækstvirksomhed og derfor har det betydning, at en kommende investor:

  1. Tænker bæredygtighed og social impact ind som en del af strategien
  2. Har tålmodighed og ikke forventer exit om 2-3 år
  3. Kan tilføre kloge penge i form af viden og netværk

At være en bæredygtig virksomhed, også økonomisk, har fra dag ét været førsteprioritet for mig. Derfor indførte jeg bl.a. forudbetaling på alle ordrer i det første år, så jeg fik opbygget et fornuftigt cashflow, og dermed kunne undgå dyre banklån.

At vi tjente penge fra første dag, har også gjort, at jeg har kunnet vente med at tage investorer ind til en højere værdiansættelse.

Selvom vi vækster voldsomt, fordobler omsætningen hvert år, og sidste år gik fra 2 til 20 medarbejdere, har vi stort fokus på både omkostninger og indtjening. Vi tænker langsigtet, for vi vil også være her om 20 år.

Og ligesom kakerlakken - der kan overleve seks uger uden mad - skal vi kunne tåle hårde perioder med lavkonjunktur og fejlinvesteringer, og alligevel formå at komme igen.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.