Sådan får du succes på Amazon

Steffen Hedebrandt

Amazon er verdens største butik. Der er 3 gange så mange købeklare kunder der som på Google. Alligevel taler næsten ingen om Amazon som salgskanal. Det skal der gøres noget ved. Læs nedenfor hvordan vi hos Airtame 4-doblede vores omsætning der og find samtidig et par gode råde til, hvordan du kan gøre det samme.

Vil du høre noget vildt?

Der er tre gange så mange købeklare kunder, der søger efter produkter de vil købe på Amazon end Google.

Det lyder vildt og jeg måtte lige tygge på det udsagn et par gange. Researche et par blogs yderligere. Tygge lidt mere. Der er tre gange så mange købere på Amazon. Det må gøre Amazon til verdens største butik. Det er godt nok vildt!

Hvorfor kender jeg ingen danske virksomheder som benhårdt fokuserer på at sælge der, når nu der er så mange købere der?

Hvis du, som jeg, er ganske interesseret i moderne markedsføring, så har du i årevis fået at vide hvor vigtigt det er med søgemaskineoptimering, adwords, emails og her på det seneste Facebook-reklamer.

Ingen. INGEN. Er kommet til mig og spurgt: Hvordan går det med jeres Amazon salg? Får i optimeret jeres produktside mod Amazons søgealgoritme?

Det er min tese, at danske virksomheder lader millioner af kroners omsætning gå dem forbi, fordi de ikke aner hvor stort potentialet er på Amazon.

Vi har 4-doblet vores omsætning på et halvt år

Hos Airtame begyndte vi i slutningen af november måned, sidste år, at dirigere alle vores engelsktalende kunder ind på vores Amazon side, når de var interesseret i at lave anmeldelser.

Jeg har tidligere skrevet om hvad jeg kalder anmeldelsesøknomien, hvis du endnu ikke har læst det post vil jeg anbefale dig at gøre det.

Vi havde tidligere dirigeret vores danske anmeldelser ind på Trustpilot, uden at se et direkte afkast heraf. Derfor forventede jeg ikke synlige resultater, af denne ny manøvre med Amazon. Jeg skulle dog blive positivt overrasket.

Vores omsætning på Amazon i januar var steget til $19.000 mod $14.000 i december. Vi havde omsat for $5.000 mere på en måned. Alt vi havde gjort var at samle et par håndfulde anmeldelser, fra tilfredse kunder.

En sulten købmand, som jeg er, tænkte jeg derfor:

Hov! Vi samlede nogle anmeldelser og omsætningen steg. Kan vi samle endnu flere anmeldelser og få omsætningen til at stige endnu mere?

Det korte svar er: ja.

I Maj måned nåede vi en omsætning på knap $50.000 via Amazon. Det er mere end 4 gang mere end hvad vi solgte for i December!

Skærmbillede 2016-07-28 kl. 10.59.31.png

Som det fremgår skete der ingenting med vores salg på Amazon før vi begyndte at samle anmeldelser.

Det er en voldsom stigning, som vi allerede er virkelig stolte af.

Jeg kan dog ikke lade være med allerede at fantasere om, hvad tallet kan lyde på om et år, hvis vi kan fastholde trenden. Fortsætte med kontinuerligt at gøre vores trådløse hdmi produkt bedre. Og dernæst høste anmeldelser fra glade kunder. Hvad kan det så ikke blive til?

 

Det starter med dit produkt, ikke Amazon

Som beskrevet ovenfor, så lyder det jo til at det er virkelig nemt at få succes på Amazon. Det kan det også være. Der er dog en absolut nødvendig forudsætning: Dit produkt skal være godt og dermed skabe glade kunder.

Intet godt produkt = Ingen positive anmeldelser = Ingen salg. Og omvendt: Godt produkt = Flere positive anmeldelser = Mere salg.

Det er banalt. Det ved jeg. Sådan har tingene altid hængt sammen. Internettets transparensdrivende funktion gør det dog mere væsentlig end nogensinde at holde det sig for øje.

Tomme tønder, lånte fjer, kejserens nye klæder, alle står de for fald. Internettet skal nok få sandheden frem.

Amazon og Google er forskellige søgemaskiner

Når du har styr på produktet, så handler succes på Amazon om, at forstå at Amazon er en søgemaskine. Det er dog ikke en søgemaskine, der fungerer på samme måde som den du kender fra Google.

Googles erklærede hovedformål er at vise dig det mest relevante søgeresultat.

Amazons søgemaskines raison d'être er at skabe mest mulig omsætning for Amazon.

Amazons søgeresultat fremkommer ved først at samle alle produkter, der kan opfylde kundens behov. Dernæst sorteres der efter relevans. Da Amazon er bygget for at skabe omsætning for Amazon skal relevans derfor forstås som: Af de produkter, der opfylder kundens søgning / krav, hvilket er så mest sandsynligt at Amazon kan omsætte mest på?

Du kan læse Amazons officielle beskrivelse af deres søgemaskine her.

Det er to helt forskellige formål, hvilket derfor også har konsekvenser for, hvordan du optimere i forhold til dem.

En anden væsentlig forskel er, at du ikke skal bekymre dig om, hvad der sker udenfor for din side. Når du optimerer for at komme forrest på Google ligger måske ⅔ af arbejdet i at skaffe de rigtige henvisninger og omtaler af din webside. På Amazon handler det kun om din ene produkt side, på Amazon. Derfor skal du selvsagt gøre dig umage med denne.

De vigtigste faktorer for Amazon

Amazon er besatte af at optimere omsætning per kunde og spore alt der sker på din side. Det være sig helt ned til, hvordan du bevæger musen rundt på deres sider. Målet er omsætning, omsætning, omsætning. Amazon vil sælge mere. Derfor skal du optimere din produktside mod at få brugeren til at købe.

Amazon er født digital og er derfor også en mester i denne æras muligheder. Big data, predictive behavior, machine learning. Amazon bruger det.

Sagt på ikke-så-nørdet-igen-sprog: Amazon analyserer data fra din produktside, forudsiger om kunder vil købe dit produkt og om de i så fald vil blive tilfredse med denne handel.

Forudsigelserne foretager de ud fra tre overordnede kategorier: Konverteringsrate, relevans og kundetilfredshed.

Konverteringsrate: Påvirkes af faktorer, der har indflydelse på din produktsides chance for at sælge dit produkt til Amazons kunde. Det kan være antallet af anmeldelser du har, kvaliteten af dine billeder, samt selve prisen på dit produkt.

Relevans: Amazons søgemaskine kigger som nævnt først på hvilke produkter som de har, der kan opfylde kundens behov. Derfor skal du sørge for at lave gode, udførlige beskrivelser af hvad dit produkt kan.

Kundetilfredshed: Det er nemmere at sælge til tidligere (glade) kunder, end ved at identificere helt nye. Det ved Amazon. De fokuserer på at optimere livstidsværdien af alle deres kunder. Hvis de udfra data kan se at kunder bliver utilfredse ved at købe dit produkt, så prioriterer algoritmen dit produkt lavere. Vice versa, kan de se, at kunden bliver glad for sit køb af dit produkt prioriteres dit produkt højere. Den feedback Amazon samler om dig, som sælger, analyseres. Eksempler på ting, der holdes øje med er antallet af refunderinger, antal langsomme leveringer og en række andre ting som er relativt nemme at måle på.

Andre eksempler på ting man skal vide om Amazon er, at billeder skal have en bestemt størrelse. I modsætningen til Google, så betyder Keyword density ikke noget for Amazon. Og sådan kunne jeg godt gå meget mere i dybden med nørdede detaljer. Det vil jeg dog spare dig for nu.

Start i stedet med at lave et godt produkt, som gør dine kunder glade.

Til slut vil jeg rigtig gerne høre om i sælger på Amazon i dag?

Og hvis i ikke sælger jeres produkt i verdens største butik, hvorfor gør i så ikke det?


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.