Bevidst forbrug handler ikke om at forbruge mindre

Michael Stausholm

I stedet for at købe mindre, skal vi købe bedre kvalitet. Hvis vi helt stopper med at købe, går vores samfund i stå.

I dag får vi tudet ørerne fulde med, at bevidst forbrug er lig mindre eller slet intet forbrug. James Wallmans bestseller ”Stuffocation” opfordrer til at holde op med at forbruge, fordi vi bliver ulykkelige af det, og Dave Brunos ”The 100 Things Challenge” inspirerer folk på de sociale medier til kun at leve med 100 ejendele.

Jeg opfatter trenden som en naturlig modreaktion på pre-finanskrisens vilde overforbrugsfest. Men stop lige op engang. Er det virkelig vejen frem at mindske vores forbrug?

Det mener jeg ikke. Jeg er enig i, at hovedløst overforbrug er problematisk, men vi har som samfund i den grad brug for, at vi forbruger. Uden forbrug, går samfundet i stå, virksomheder lukker, og folk mister deres jobs.

Fokus på kvalitet

Jeg mener, at vi i stedet for at fokusere påmindre forbrug, skal fokusere påbevidst forbrug. Bevidst forbrug handler ikke om at holde op med at købe. Det handler om at købe produkter af bedre kvalitet. I stedet for at købe tre billige T-shirts, så køb én af god kvalitet, som holder længere. Sørg for at købe den hos en virksomhed, der har tænkt bæredygtighed og miljø ind i sin produktion og forretningsmodel.

Som forbrugere kan vi ikke redde verden alene. Til gengæld kan vi påvirke den ved at købe et produkt, som rent faktisk er bæredygtigt og gør en forskel. Og det er uanset om det er kosmetik, en ny bil, mælk, eller en service.

IKEAs store udfordring

IKEA er et godt eksempel på en virksomhed med en stor udfordring i forhold til bæredygtighed. De lever af at sælge billige varer, der nærmest skriger på brug og smid væk. Derfor arbejder IKEA benhårdt på at blive 100% bæredygtige og har f.eks. en målsætning om, at alle produkter inkl. emballage enten skal være lavet af genanvendelige, genanvendte eller genbrugte materialer.

Det er meget ambitiøst, men det er forbrug, der giver mening – også for de prisbevidste.

Som virksomhed er det vigtigt gradvist at ændre på forretningsmodellen, så man hele tiden belaster mindre. Den største belastning ligger i produktionen af produkterne. Derfor skal virksomheder sørge for at genbruge meget mere og blive bedre til at producere både produkter og emballage af genbrugsmaterialer.

Genbrugstøj og 200.000 træer

Hos Sprout er vores forretningskoncept bygget på ideen om at udvikle produkter, der kan upcycles og dermed mindske spild: brug, brug igen til noget helt andet, og send tilbage i cirkulation (kompostér din blyantstump).  

At der er penge i bæredygtighed har mange store koncerner indset. H&M har med succes indført en ordning, hvor kunderne får penge til gode, når de indleverer deres brugte tøj. Nike er begyndt at lave sko af genbrugsmaterialer, og har reduceret deres emballage, så de årligt redder 200.000 træer fra fældning. Begge koncerner tjener penge som aldrig før samtidig med, at de hører blandt de virksomheder i verden med de mest ambitiøse bæredygtighedsmål. Bæredygtighed hørte for bare 10 år siden ind under deres marketingsstrategi, men er i dag er en integreret del af forretningens DNA.

Vi vil ikke nødvendigvis forbruge mindre. Vi vil forbruge med omtanke.

 


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.