Har SKAT mistet jordforbindelsen?

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

Af og til støder man på situationer, der er så langt ude, at man næsten tror, det er løgn. Sager, der er så ødelæggende, ikke bare for parterne, der er repræsenteret, men for det danske samfund.

Denne gang involverer det – igen tør man næsten sige – SKAT. Og situationen er så grotesk, at den faktisk har fået mig til at tvivle på, om SKAT som myndighed har mistet jordforbindelsen. Ja, endda om de har misforstået deres rolle i samfundet.

Det drejer sig om toldskyldssager og tankskibe, der ankommer til havne i Danmark. Hver dag året rundt ankommer skibe til havne i Danmark og laster alt lige fra olie til legetøj på de danske havnekajer. Alt sammen vigtigt for den danske handel og det danske samfund. 

Nogle varer køres herefter direkte ud til de danske forbrugere, mens andre bliver fragtet videre til nabolandene. Uanset hvad, så er hurtig af- og pålæsning enormt vigtigt. For der er millioner af kroner på spil, hvis varerne ikke leveres til tiden. Og hvis en havn først får ry for at være besværlig eller utilregnelig, ja så vælger virksomhederne hurtigt en anden havn – for ellers taber de penge. Derfor er myndighedernes adfærd og håndtering i disse situationer også afgørende for at processen glider til alles fordel.

Klapjagten på danske virksomheder

Lige nu står vi i Danmark med en situation, hvor vi risikerer de danske havne får et dårligt ry – og virksomheder risikerer at fravælge dem, særligt som transitland. Ikke på grund af selve havnene i Danmark. Der kører logistikken og setuppet upåklageligt og flere og flere havne i Danmark er de sidste par år virkeligt blomstret op og blevet super professionelle. Men de risikerer at lide under, at SKAT pludselig og uden varsel er begyndt at håndtere processen for håndtering af tankskibe i Danmark på en helt ny og aggressiv måde.

Sagen er, at der i mange år har været en fleksibel praksis om at tankskibe, der ankommer med olie, gerne må begynde at losse med det samme. Det betyder, at man – for at sikre en smidig proces – begynder at losse, inden alle stempler og krudseduller er sat på havnekontoret. Denne praksis har været helt normal, da der ikke er nogen risiko for snyd, da der losses til tanke i et lukket system, og dermed er der ikke fare for svind eller smugling, som eksempelvis med en lastbil, der kører over grænsen med en ulovlig ladning cigaretter.

Denne praksis har været helt normal grundet de særlige forhold i skibsbranchen, hvor skibene kan ankomme på alle tider af døgnet og det – trods alt – er lidt større og mere værdifulde laster end en ramme øl for meget under forsædet. En af årsagerne til denne praksis er blandt andet, at i en travl havn med mange terminaler, kan det også ske, at der ikke lige er medarbejdere på toldkontoret i sekundet et skib ligger an. Det kan der være mange gode årsager til – de kan have fri, sidde i møde, have influenza osv osv.

Men denne mangeårige praksis, blev pludselig, nærmest fra den ene dag til den anden, ændret. Og endda med tilbagevirkende kraft. Det betyder, at har skibet losset før alle papirer og formalia er i orden, ja så vanker der en millionbøde i form af toldskyld. SKAT begyndte således at være enormt aggressive – særligt over for danske aktører involveret i skibenes ankomst. Forklaringen fra SKAT var at finde i nye EU-krav. Nye EU-krav, der åbenbart betød, at SKAT skulle jagte danske virksomheder.

Lad mig gøre det klart: Alle skatter, moms og afgifter skal selvfølgelig betales. Ingen tvivl om det. Men denne praksis, hvor skibene begynder at losse, inden papirarbejdet er helt overstået, har fungeret fremragende altid – og endda været anerkendt af SKAT.

Jeg kunne måske forstå SKAT’s nye fremgangsmåde, hvis der var givet et varsel først, eller hvis der ifølge den gamle praksis faktisk var sket misbrug fra danske selskaber. Men det er der bare ikke. Og hvorfor lige denne klapjagt særligt rettet mod de danske aktører? Burde man så ikke gøre det på alle? Eller er det fordi, man har regnet ud, de danske virksomheder er lettere at få til at betale – kontra eksempelvis ejeren af et maltesisk skib under filippinsk flag? Jeg ved det ikke, men mistanken dukker da op.

Stormvejr, siger du? Det er bare ærgerligt

Men hvad betyder det så i kroner og ører? Er der ikke rimelighed i beløbene? I nogle tilfælde har SKAT simpelthen pålagt toldskyld (reelt millionbøder) + moms + punktafgifter, og regningen er i flere eksempler endt på tæt på de 100 millioner kroner. I praksis opstår der derfor situationer, hvor der pålægges moms og den pågældende virksomhed ikke kan løfte momsen af. Den virker derfor som en bøde. En enorm bøde begrundet i formalia. Og læg så dertil, at bøden/toldskylden skal betales upfront. Ellers vanker der enorme renter, samt at SKAT kan kræve sikkerhedsstillelse. Derfor er der ingen vej udenom at betale og så sagsøge SKAT for at få pengene retur. Alt sammen fordi man ikke må losse uden for kontortid, hvis alle krudseduller ikke er på plads, eller fordi man ikke kan dokumentere, at have ringet inden kontoret lukkede.

SKAT er gået så langt, at de anerkender, at der ikke skal pålægges toldskyld, såfremt skibet losser inden for kontortid, fordi de så ikke kan afvise, at skibet kan have ringet og fået mundtlig tilladelse. Men dette gælder ikke, hvis det er uden for kontortid.

Men prøv lige at tænk det igennem: Essentielt kan det betyde, at et skib på tusindvis af tons, der har sejlet tusindvis af kilometer, gennem dårligt vejr, 20 meter høje bølger, i strid modvind, ankommer 1 sekund uden for kontortiden i den pågældende havn. Ifølge SKAT medfører det så en straf til den danske aktør. Ikke skibet da det typisk har udenlandsk ejer. Så tjek lige at dit ur på skibet ikke er et par sekunder bagud. For ellers så får du en regning på et par millioner.

Konsekvensen bliver jo, at man så i stedet kan vælge at laste i Holland eller Sverige. Men er der nogen, der tænker over samfundstabet? Tabte arbejdspladser i hele Danmark? I ødelagt samhandel? I stigende mistillid til myndighederne?

Ikke hos SKAT i hvert fald.


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.