Bæredygtige iværksættere: husker I at tjene penge?

Michael Stausholm

Kan man som iværksætter med en grøn forretningsmodel være bæredygtig både i forhold til virksomhedens DNA og dens indtjening? Ja, det kan man, men det er ikke uden udfordringer.

Allerførst; hvad er en grøn forretningsmodel? Ifølge Nordic Council er det "business models which support the development of products and services (systems) with environmental benefits, reduce resource use/waste and which are economic viable".

De fleste iværksættere kender til udfordringer med at tjene penge, men meget tyder på, at især de grønne iværksættere har det svært. Forklaringen tror jeg skal findes i hele deres motivation for at starte en virksomhed op: ønsket om at gøre en forskel for andre end sig selv, ønsket om at passe på vores planet.

 

Planet over profit?

På Nørrebrogade i København ligger der et kontorfælleskab for grønne startups, Greencubator, hvis motto er "Planet over profit". Det er således ikke drømmen om penge, der driver værket, men drømmen om at sætte sit fingeraftryk til gavn for kommende generationer.

Som medlem af Greencubators advisory board, bliver jeg opløftet af ildsjælestemningen, når jeg besøger dem, men jeg går også nogle gange bekymret derfra, fordi flere af virksomhederne kæmper med at tjene penge.

I de kredse er der et tabu omkring dét at tjene penge, og derfor man ikke så stort fokus på den del af forretningen. Og det er synd. For tjener du ikke penge, kan du ikke udvikle ideen til en langtidsholdbar forretning, og dermed kan du ikke gøre en forskel. Det giver absolut ingen mening at tale om bæredygtig virksomhed, hvis der ikke kan tjenes penge og virksomheden derfor lukker igen.

For at få en virksomhed til at vækste, kræver det ofte en kapitalindsprøjtning i form af investorer, lån eller måske crowdfunding. Og her kan det være vanskeligt for iværksætterne at få investorer på banen, hvis deres fokus kun er på de miljømæssige fordele ved deres produkt eller service. Det er simpelthen ikke attraktivt nok for en investor, der typisk har profit som succeskriterium.

 

What´s in it for them?

Et nyligt studie fra Warwick Business School i England viser, at grønne iværksættere bliver nødt til at afbalancere "hvad er vigtigt for mig" med "hvad er vigtigt for dem", hvis de skal tiltrække kapital og skabe en succesfuld forretning. Forskerne fulgte seks grønne startups over en fireårig periode, og konklusionen er, at iværksætterne bliver nødt til at sætte sig mere ind i "what´s in it for them" for at få succes. Også selvom det kan skabe frustration, stress og endda tvivl på egne evner at nedtone sit fokus på bæredygtighed og optone fokus på profit.

 

Profit and planet?

Jeg synes, studiet er interessant, fordi det er en konflikt, jeg ofte støder på blandt ildsjælene i mit grønne netværk, og fordi jeg selv kender til problemstillingen i Sprout. At tænke enten profit eller bæredygtighed er uholdbart i længden. Hvorfor kan det ikke være "profit and planet"?

En fortløbende diskussion vi har i Sprout er, hvor bæredygtige vi skal være, for at det er nok. Da vi startede op i 2013, ville vi fx udelukkende have økologiske frø i vores blyanter, men de var alt for dyre, og derfor var vi nødt til at gå på kompromis ved "kun" at bruge ikke-genmodificerede frø. I takt med at prisen på økologiske frø er faldet, er vi i gang med at introducere dem gradvist.

Så længe vi ved, hvornår vi er bæredygtige nok, er det for mig okay i en periode at gå på kompromis. Men én ting jeg ikke går på kompromis med er, at vi skal have fokus på både planet og profit og have klare mål for begge dele.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.