Gør som Tesla - og skab nye markedsmuligheder

Process Factory, Susanne Mølle

Det rykkede lidt i de fleste, da Tesla for et par år siden makulerede sine patenter og lagde sin software ud som open source. Er det ikke selvmord kunne man fristes til at sige? Især hvis man kommer fra en branche, hvor man er vant til at beskytte sine systemer.

Men nej, Teslas vision er klar og ambitiøs. Hvis vi ser bort fra den sympatiske ambition om effektivt at skabe en bedre økologi gennem reduktion af CO2, så handler det også om cool business. Ved at gøre deres teknologi tilgængelig for alle, kan udviklingen skaleres hurtigst muligt. Det øger markedsmulighederne ikke bare for konkurrenterne, men også for Tesla selv. For jo større et marked, der er for elbiler, jo større er også forretningspotentialet for dem, der kan agere klogt i markedet.

Mange brancher har en lang tradition for proprietære systemer. Ofte er der tale om egenudviklede systemer eller standardsystemer med store lokale tilpasninger, som gør vedligeholdelses- og udviklingsopgaver tunge. Det forsinker og besværliggør inddragelsen af ny teknologi. Tænk bare på det begrænsede udvalg af vellykkede selvbetjeningsløsninger, apps, chatfunktioner og sms services, som man fx ser i forsikrings- og pensionsbranchen. Vi mangler stadig at se et forsikringsselskab med en app så interessant og brugbar, at kunderne kan se en ide i at downloade den.

Hvad nu hvis kunderne udviklede dine systemer?

Man fristes til at stille det retoriske spørgsmål: Hvorfor vælger så mange virksomheder at investere store summer i egenudviklede systemer eller systemer med store lokale tilpasninger?

Det mest oplagte svar er, at der er en udbredt opfattelse af, at man kan gøre det lidt bedre selv. At virksomhedens medarbejdere kan udtænke et system eller en tilpasning, der overgår det, som konkurrenterne eller markedet i øvrigt kan komme op med. Derfor beskytter man sine systemer og accepterer alt for store it omkostninger og alt for lange udviklingstider.

Men er det virkeligt sådan, at man inden for hver virksomhed er mere kompetente til at udvikle gode og brugbare kundeløsninger end resten af markedet? Hvad nu hvis man i stedet lod sig inspirere af Tesla? Tænk, hvis man gjorde koden til sine løsninger tilgængelige for markedet og for alle, der har lyst til at udvikle på den. Hvis man kunne inspirere sine kunder til at engagere sig i den selvbetjeningsplatform, som de gerne ville kommunikere på. Hvis man kunne benytte den samlede viden hos landets dygtige, teknologisk opdaterede og selvkørende nørder og iværksættere til at få skabt selvbetjeningsløsninger med høj brugsværdi og måske en app, som kunderne har lyst til at give en varig plads på mobilen. Ja, tænk hvis man ovenikøbet kunne spare på it udgifterne og skabe kundeloyalitet samtidigt.

Teslas lære

Hvad kunne afholde en virksomhed fra at gøre det? Frygten for at konkurrenterne også ville få adgang til de nye løsninger formentligt. Men lige her bliver læren af Teslas eksempel interessant. Ja, det kunne hjælpe dine konkurrenter, som – afhængigt af setuppet – også ville have adgang til den software, der bliver skabt af fællesskabet, men samlet set ville alle vinde på det. Softwaren bliver bedre og mere tilgængelig.  Flere ville bruge den og formentligt til langt flere slags interaktioner, end man med interne briller ville kunne komme på. Måske dette kunne være et skridt i retningen af en tiltrængt modernisering af en branche, hvor potentielle teknologiske indtrængere bliver inddraget som medspillere frem for modspillere. Hvilket vil kunne skabe nye markedsmuligheder. Især for dem, der forstår at agere klogt i markedet!


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.