Tagselvbordsbanken Nordea

Alexandra Krautwald

Nu falder vi på halen af beundring og tillidsfølelse, gør vi ikke? Nordea meddelte i går, at de nu agter at blive den bank, kunderne ønsker, de skal være.

Men jeg tror umiddelbart ikke på projektet.

Koncernen kendes mere og mere på urimelige bankpakker, Panama-papirer, bidragsforhøjelser der hæves mere end 27 gange end nødvendigt samt opskruelige planer om forøget afkast til banken og dens aktionærer. Alt sammen karmufleret i sidesteps og dårlige forklaringer på, hvorfor den slags ting foregår og skal være nødvendigt. Koncernens hidtidige historik og fortsatte ageren i markedet, klinger ikke så godt med kundeloyalitet i mine ører.

Jeg frygter, at banken begår samme fatale brøler, som vi ser så mange andre steder.

De lader, for Gud ved hvilken gang, en omfattende organisationsændring og udskiftning i toplederniveauet fremgå som epokegørende. Men sådan en ændring handler dybest set ikke om kunderne, men om interne forhold og fordeling af magt. Jeg har indtil videre ikke kunnet finde en eneste side, hvor jeg kan læse om de attraktive kundevendte aktiviteter, som venter os andre herude.

Men prøv da med:

  • Ærlig kommunikation
  • Åben ledelse og politik
  • Interesse for kunderne
  • Værdiskabende produkter og serviceydelser
  • Ordholdenhed

Bare for at nævne side 1 i grønspættebogen.

Post-bankkrise anno 2016

Jeg er med på, at det halter med udviklingen, og at det kan betyde, at der er behov for at ryste posen fra kvist til kælder, og rydde op i organisation og forretningssystemer. Det lader sig blot ikke gøre uden at tage dedikeret hensyn til samtlige medarbejdere. Og uden dem, når man næppe kunderne.

Punkteret redningskrans

Måske bliver nyudnævnt Chief Human Resources Officer, Karen Tobiasen det lys, Nordea skal satse på. Hendes ambitioner er store. Hun tror på det. Kultur og menneskelig transformation er nøgleordene. Det lyder jo godt. Jeg har imidlertid set mange i HR-funktionen blive opslugt af kedelige og stereotype kulturer, der ikke står til at ændre, og derfor ender det ofte med, at HR-funktionen agerer stikirenddreng for nogle konservative Excel-gutter, hvis primære formål er økonomisk gevinst.

Jeg tror ikke, som Casper von Koskull, at hans medarbejdere kun er spændte.

 - Anspændte, bange og dødhamrende trætte af uro er nok en bedre beskrivelse af virkelighedens tilstand blandt de mange, vil jeg mene.

Jeg har talt med et par kilder med indgående kendskab til Nordea koncernen. Jeg er selv kunde i både banken og real-forretningen. Jeg forudser, at den nye organisationsændring vil føre misundelse og utryghed med sig. Indre postyr vil sammen med implementering af nyt IT system og arbejdsprocesser (igen) tage alt opmærksomheden. Flere gode medarbejdere vil forlade organisationen. Det bliver svært at tiltrække nogle nye i tide. Taberne bliver kunderne. Og i sidste ende bliver det Nordea selv. 

Man får sådan lyst til at lade vandet over de hovedansvarlige.

_ _ _  

Ps. Forstå mig nu ret. Jeg ønsker, som mange andre, Nordea alt det bedste. Deres grov-ædende forretningsmetoder og arrogance får mig bare til at opleve, at det modsatte ikke er tilfældet.  


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.