Tryg invitation til 300 iværksættere

Process Factory, Susanne Mølle

Kan 300 iværksættere gøre en forskel? Det satser Tryg på. Derfor har de netop sendt en invitation ud til iværksættervirksomheder, som har lyst til at skifte deres nuværende skrivebord ud med kontorfaciliteter i Trygs dejlige, bekvemme hovedsæde i Ballerup.

Det er et tiltrængt initiativ i en dansk forsikringsbranche, hvor der ellers er langt imellem konkrete, strategiske tiltag, der vidner om ledelser, der er klar over, at teknologi, digitalisering og ændrede kundebehov over de kommende år vil ændre selve forretningsmodellen i branchen fundamentalt.

Mere en 2,6 mia. USD kommer til at ændre forsikring

Kigger vi uden for landets grænser, er samarbejder mellem iværksættere og etablerede forsikringsselskaber dog ikke usædvanlige. I mit seneste blog indlæg har jeg blandt andet  sat fokus på Trov, som er i tæt samarbejde med australske Suncorp om at skabe en meget mere interaktiv relation mellem forsikringsselskab og kunde. Men det er langt fra det eneste initiativ. I december lancerede Aviva en digital garage i Singapore, hvor de samler teknologifolk, designere og forretningsfolk, som uforstyrret kan arbejde sammen om nye forretningsideer. Også Allianz, Axa, Metlife og en lang række andre store spillere har etableret digitale garager eller acceleratorer for at være med til at skabe den fremtid, som de fortsat gerne vil være en betydende del af. Derudover bliver der nu fra mange sider investeret massivt i insurtech virksomheder. Ifølge CB Insight, der følger private tech investeringer, blev der i 2015 investeret mere end 2,6 millarder USD i insurance start ups. Et tal, som viser en mangedobling i forhold til tidligere år jf. figuren nedenfor.

Iværksættersult i den etablerede branches trygge hjerterum

Om initiativet giver pote for Tryg vil tiden vise. På den positive side vægter i hvert fald den mulighed for dialog og inspiration, som et bofællesskab giver. Samtidig med, at det sætter gang i en proces internt i forhold til at forstå sig selv og egen rolle i den udvikling, der allerede er i gang.

Omvendt er der også nogle advarselslamper, der blinker. For kan iværksættere forblive skarpe og sultne og kritiske, hvis de kommer for tæt ind i den etablerede branches trygge hjerterum?

Jeg kan forestille mig, at der vil komme en trafik af traditionelle forsikringsfolk, som banker på for at komme ind i maskinrummet hos en iværksætter, men som reelt set ikke kan identificere og overføre den viden og tilgang, der kommer af at føle et kald i forhold til at tilføre noget nyt til verden. Jeg kan også forestille mig, at de logerende iværksættere vil benytte sig af tilbuddet om at nyde godt af adgangen til kompetente forsikringsfolk, der kender til regulering og forsikringsforhold, og på den måde risikerer at lade kreativiteten begrænse.

Det, håber jeg, at Trygs ledelse vil tage med i deres overvejelser, således at de får skabt den rigtige grad af nærhed og afstand mellem forsikringsfolk og iværksættere til forhåbentligt at sikre, at deres bud på en digital garage bliver frugtbart. 


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.