Er Linkedin 173 milliarder kroner værd?

Steffen Hedebrandt

 

Tirsdag d. 14 juni landede der lidt af en bombe i teknologiverdenen. Microsoft offentliggjorde intentionen og den igangværende process om et opkøb af det professionelle sociale medie LinkedIn. Prisen lyder på den astronomiske sum af 26,2 milliarder USD (173 milliarder danske kroner).

Kan en internetplatform være det værd og i så fald hvorfor? Det spørgsmål har jeg stillet mig selv. Find mine overvejelser herunder.

Lad mig være ærlig at sige, at jeg ikke kommer til at give dig den endegyldige sandhed her.

Jeg har dog en stor interesse i internetbranchen og når den tredjestørste teknologihandel nogensinde gennemføres, så får det mig til at tænke.

Jeg besluttede mig derfor for at gøre noget research (find links til sidst).

Nedenstående vil jeg præsentere argumenter for og imod købet - og derfra må du selv efterfølgende udlede din egen konklusion.

Før vi kommer så langt, så lad mig dog udstyre dig med et par fakta om Linkedin.

Om Linkedin:

Linkedin kaldes for det professionelle sociale medie. Det er det sted, hvor du “forbinder” dig med dine kollegaer, kunder, leverandører, gamle studievenner, osv.

Linkedin havde per marts i år 433 millioner brugere. Heraf betegnes 106 millioner af dem som værende aktive.

Salgsprisen per bruger: 173.000.000.000 / 433.000.000 = 399,53 kroner per bruger.

Salgsprisen per aktiv bruger: 173.000.000.000 / 106.000.000 = 1632 kroner per aktiv bruger.

I 2015 omsatte Linkedin for små 3 milliarder amerikanske dollar (små 20 milliarder kroner). På trods af den store omsætning lød årets resultat dog på et underskud på 166 millioner dollars (omkring 1,1 milliard kroner).

Havde Linkedin 0 udgifter, så vil det med den nuværende omsætning tage 173.000.000.000 / 20.000.000.000 = 8,6 år at tilbagebetale investeringen.

I januar 2016 lød medarbejder staben på 9200 ansatte.

Lad os stoppe her. I handler så store som denne er det sjældent den nuværende status quo som er altafgørende. I stedet gælder det om hvorvidt Microsoft kan få 2 + 2 til at give 5 og ikke 3.

Argumenter for at det er en god handel

Produktintegration

Microsoft har mere end en milliard brugere af den ene eller anden version af Windows. Derudover ejer de også Skype. Med købet af Linkedin kan de tilføje deres eksisterende services en hel masse værdi.

Eksempelvis når du booker et møde i din outlook kalender, så kan de lige trække LinkedIn profilen på personen du skal mødes med, så du ikke møder uforberedt op. Måske skal du også være i stand til at ringe via skype direkte til alle du er forbundet med på LinkedIn. Nyheder i dit LinkedIn newsfeed relevant for de udfordringer du sidder med netop nu er også en mulighed.

Krydssalgsmuligheder

Microsoft køber groft sagt adgang til 433 millioner mennesker. Jeg tror, at jeg taler på vegne af de fleste sælgere, hvis jeg siger, at en mailadresse eller et telefonnummer ikke er meget værd, medmindre der følger kontekst med.

Med LinkedIn får Microsoft adgang til 433 millioner erhvervsprofiler, hvor de kan se hvilken virksomhed, industri og rolle som de sidder i. Det gør, at man kan lave ekstremt sofistikeret reklame, der rammer den enkelte person godt. For eksempel kan du sidde og skrive en mail omkring en eller anden specifik kompetence du søger og LinkedIn ville diskret kunne placere en kandidat til jobbet i din inbox.

Datakapløbet

Der foregår et kapløb lige nu, som du måske ikke kender til. Teknologigiganterne Apple, Google (Alphabet), Amazon og Microsoft deltager alle. Det handler om hvem der, ikke nu, men om 5-10 år når de fleste mennesker i verden har adgang til internettet, så har adgang til mest data på brugerne? Ved at købe Linkedin tager Microsoft et vigtigt (og dyrt) stik imod konkurrenterne.

Linkedin er en god forretning

Microsoft køber ganske simpelt en virksomhed, der omsætningsmæssigt bevæger sig rigtig flot fremad. Det er svært at indvende noget imod.

Screen Shot 2016-06-13 at 10.43.35 AM.png

Linkedin's kvartalsvise omsætning, samt vækst i procent.

Argumenter for at det er en dårlig handel

Communitiet afviser Microsoft

Altafgørende for om Microsoft lykkedes med deres køb af LinkedIn er at den daglige bruger af LinkedIn oplever at produktet løbende bliver bedre.

I dag er der en række punkter hvorpå linkedin kritiseres. Se blot nogle eksempler her.

Hvis Microsoft forværrer denne situation er der en risiko for at platformen kollapser og handlen bliver en total fiasko.

Tidligere fejlkøb

I 2007 købte Microsoft marketing virksomheden aQuantive for 6 milliarder dollar. I 2012 nedskrev de dennes værdi med 6,2 milliarder.

Nokias telefoniafdeling blev i 2014 købt for 6,1 milliarder USD. Denne er blevet nedskrevet med i alt 8,5 milliarder usd i 2015 og 2016.

I 2011 købte Microsoft Skype for 8,5 milliarder USD. Isoleret set har Skype klaret sig OK. I et bredere perspektiv er skype blevet overhalet indenom af messenger platforme som Whatsapp (ejet af facebook), Facebook Messenger, Kik, Viper og mange andre.

Omvendt så er Navision gået rigtig godt frem siden Microsoft overtog dem. Hvorfor det ikke entydigt kan afvises, at opkøbet bliver “pengene værd”.

NB. Den her handler er SÅ meget større end tidligere opkøb, så sammenligningsgrundlaget er måske ikke helt valid.

 

Øvelsen er dog enormt svær og de første jokes er begyndt at flyde rundt på internettet om hvad vi har i vente.

linkedin og skype og microsoft.jpg

Prisen er for høj

Prisen på de 173 milliarder kroner svarer til en pris af 196 usd per aktie. Det er 50% mere end hvad den nuværende aktiekurs lyder på. Har markedet hidtil taget fejl af Linkedins værdi eller kan Microsoft se et særligt potentiale?

Konklusion?

Er du daglig bruger af LinkedIn og ser værdien af LinkedIn-platformen, så giver handlen nok mening for dig.

Er du ikke daglig bruger og er platformen bare den der profil du oprettede på et tidspunkt, men ikke vedligeholder, så giver handlen nok absolut ingen mening.

Historisk har Microsoft været en gigant på markedet, der solgte programmer til din computer. Engang gjorde de det på disketter og CD’er.

Sidenhen tabte de kampen til Google om Sky-baseret apps (tænk Gmail og Google apps) og til Apple i kampen om mobiltelefon markedet.

Nu flytter Microsoft værdiskabelsen i skyen og sælger deres ydelser og data via licenser til at downloade.

Mens den private forbruger måske finder andre virksomheder mere sexede, så har Microsoft fortsat et virkelig godt tag i erhvervslivet. En fortsat dominans på dette område, kan måske opnås ved at få Linkedin med i porteføljen.

De produkter som de to virksomheder udbyder “kan” hvertfald i teorien passe sammen, men praksis kan vise sig langt sværere.

linkedin og microsoft.png

Hvis du selv vil undersøge sagen nærmere, så kan jeg anbefale disse links:

 

 

http://www.vox.com/2016/6/13/11920856/linkedin-microsoft-deal-explained

http://www.forbes.com/sites/petercohan/2016/06/13/4-reasons-microsoft-wasted-26-2-billion-to-buy-linkedin/#2f1d9c90533d

http://www.wsj.com/articles/microsoft-gains-link-to-a-network-1465922927

http://www.computerworld.dk/art/237367/derfor-er-linkedin-en-guldgrube-for-microsoft-kommer-til-at-vide-alt-om-dit-arbejdsliv

https://hbr.org/2016/06/7-ways-microsoft-can-make-linkedin-worth-26-billion

Denne sag er enormt kompleks, hvorfor jeg er ret sikker på, at jeg nok har overset en række pointer. Fortæl mig derfor gerne i kommentarsporet om hvilke yderligere perspektiver som bør overvejes.

Min ganske umiddelbare og tvetydige konklusion er som jeg skrev indledningsvist:

Det afhænger af hvorvidt Microsoft kan få 2 + 2 til at give 5 og ikke 3.




 


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.