Få meget mere ud af Tinder

Process Factory, Susanne Mølle

1,4 milliarder swipes dagligt fortæller historien om en dating app, som har formået at skabe en platform, der gør til- og fravalg enkle, intuitive og kundevenlige. Det kan man lære noget af.

Det har den amerikanske insurtech virksomhed, Trov, gjort. I april hentede de 25,5 mio. US dollars i funding. Og det var investorer som blandt andet Guidewire, Suncorp og Arthemis Group, som spyttede i kassen.

Trov har i al sin enkelthed skabt en app, som holder styr på de ting, man ejer. Den app har de nu udvidet, så det med et enkelt swipe til højre er muligt at angive, om man ønsker genstanden forsikret. Og tilsvarende et swipe til venstre, hvis forsikringsdækningen skal ophøre.

Det er jo ikke kun de unge, der selv vil bestemme

Med det australske forsikringsselskab, Suncorp, som investor og samarbejdspartner lanceres deres on-demand forsikring nu i Australien med fokus på unge mennesker. Forsikring er generelt noget, som unge mennesker interesserer sig meget lidt for. Men dertil kommer, at nutidens forsikringer passer dårligt til deres behov. Hvorfor skal man tegne en forsikring for 200.000 kr, hvis man reelt set kun har brug for at forsikre sin mobiltelefon, computer og cykel?

Selvom Trov's løsning starter ud med at være en on-demand elektronikforsikring, så er potentialet tydeligt.  Som kunde efterspørger jeg valgfrihed, selvbetjening, transparens og enkelhed. Det kan den Tinder inspirerede forsikring give mig. For så kan jeg selv bestemme, hvilke ting jeg gerne vil forsikre, og fjerne dækningen igen, når de ikke længere er blandt mine mest skattede og nødvendige ejendele. For jeg ved jo også, at jeg alligevel kun kan regne med en beskeden erstatning for mine gamle og slidte ting.

Trov's ide er i mine øjne ret genial. For udover at lægge kontrollen hos kunden, så giver den også bag om linierne fordele til forsikringsselskabet. Ikke mindst fordi den gør det til en fordel for kunden at dokumentere sine ejendele, førend skaden er sket. Det gør administrationen i selskabet meget lettere og øger automatiseringsmulighederne. Og det hele er baseret på deleøkonomiens noget-for-noget tankegang. Som kunde giver jeg forsikringsselskabet mine oplysninger, mod at jeg får mere kontrol over min egen situation.

Det handler om meget mere end dating og forsikring

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at det kan bruges i mange andre sammenhænge. Hvorfor skal jeg fx betale fuld forsikringsdækning for min bil, når jeg ikke bruger den? Lad mig i stedet få en Tinder forsikring, så jeg kan nøjes med at betale en beskeden basispris og så slå min forsikring til de dage, hvor jeg bruger bilen.

Kunne det ikke også gælde andre typer af produkter? Mit el-forbrug, tv signal, internetforbindelse, avis abonnementer, fitness medlemskab, sportsklubber, alle de produkter, hvor jeg går og er lidt ærgerlig over at skulle betale for noget, jeg ikke bruger.

Gevinsten er oplagt for både kunde og virksomhed. Så hvad holder jer tilbage?  Vi vil have mere Tinder!


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.