Vi har ikke brug for Airbnb og Uber

Process Factory, Susanne Mølle

En branche er i konstant risiko for disruption. Det er der ikke noget nyt i. Det skete med hestevognstransporter, da bilen blev opfundet, ligesom det er sket i mange andre brancher både før og siden.

Fælles for mange af historierne om disruption er, at etablerede spillere i en branche på en til tider nonchalant vis har afskrevet de nye forretningsmodeller som uholdbare og siden har måtte se sig selv slået af banen.  Den historie skaber naturligt nok en paranoia hos en ledelse. På den ene side har man ikke lyst til at give afkald på den lukrative forretning, man er i spidsen for, og på den anden side mærker man angsten for, at selve grundlaget for forretningen forsvinder på grund af nye indtrængere og nye forretningsmodeller.

En af de nye forretningsmodeller, som jeg ville lægge mærke til indenfor forsikringsbranchen, er det, der kaldes peer-to-peer forsikring. I stedet for at tegne en klassisk forsikring finder en gruppe mennesker sammen og hjælper hinanden med udgiften til skader. Hvis peer-to-peer forsikring for alvor får fat, vil eksistensgrundlaget for et klassisk forsikringsselskab blive udfordret. Peer-to-peer forsikring betyder nemlig, at kunderne selv sørger for at hjælpe hinanden med at afdække risiko. Som udgangspunkt har de ikke brug for et forsikringsselskab til den opgave. Fuldstændigt på samme måde som Airbnb og Uber har overflødiggjort udlejningsformidlinger og taxacentraler.

Inspiration frem for trussel

Vi ved endnu ikke, om peer-to-peer forsikring for alvor kommer til at true den etablerede branches forretningsmodel. Vi ved bare, at #insurtech’ers verden over er i gang med at udvikle og afprøve et overvældende antal initiativer indenfor dette felt as we speak. Det kan gøre os paranoide og give os lyst til at bekæmpe de nye initiativer, fordi vi opfatter dem som potentielle trusler. Men det er ikke nødvendigvis den rigtige vej frem. Jeg tror nemlig, at det er klogere at lede efter inspirationen i truslen.

Skulle jeg selv have lyst til at gå ind i en peer-to-peer forsikring, ville jeg lægge vægt på, at den er understøttet af en digital platform, som jeg kan have tillid til. Den platform måtte gerne give mig en transparent og nærværende metode til at matche mig selv med andre peers, hvilket fx kunne indebære en sikker identifikation, ratings og kommunikationsmuligheder. Den måtte også gerne hjælpe mig med betalingsflowet og varetagelse af de penge, som er indbetalt til puljen. Genforsikringsmuligheder kunne også være et værdifuldt add-on.

Med den know how, der er i forsikringsselskaberne i dag, ville de have en head start i forhold til at skabe en sådan platform. Det kræver dog en parathed til at transformere den nuværende rolle i værdikæden. For med peer-to-peer forsikring tager kunderne selv hånd om en større del af købs- og brugsoplevelsen.  Salg og risikoafdækning er i princippet generiske opgaver, som kan lægges i hånden på hvem som helst, også kunderne.

Stop op og gør det selv

Derfor, hvis du er del af en branche, hvor du primært ser de nye initiativer som en trussel, vil jeg opfordre dig til at stoppe op og lede efter inspirationen. Derved kan du få held til at transformere din egen branche i stedet for at overlade det til jeres Airbnb og Uber.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer, Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.