Kan du SÅ opføre dig ordentligt!

Lars Sander Matjeka

Dannelse er lederskabets helt basale forudsætning. Vi giver ikke følgeskab til nogen, der bruger andre mennesker som instrumenter.

Jeg tror mere på argumenter end på magtanvendelse. Når dagens overskrift alligevel giver påmindelser om forælderens skarpe irettesættelse af det uartige barn, så er det fordi jeg vil af med et opsang. Jeg skal nok råde bod på det senere i teksten. Men altså først det sure opstød.

Mange mennesker opfører sig taktløst! Både privat og professionelt er jeg forundret over, hvordan en række forskellige mennesker behandler andre.  Headhunteren, som hyklede sin enorme interesse for en dialog med mig om et konkret job, og som blev helt tavs, da jeg skrev en venlig email med et ”nej tak”. Den arbejdssøgende, som jeg delte ideer med og åbnede døre for, og som aldrig siden gav lyd fra sig. Lægen, som talte hen over hovedet på mit familiemedlem og glemte, at det faktisk var et menneske, der blev talt til. Ejendomsmægleren, som ikke overholder aftaler og ikke reagerer på opkald og emails. Mangelvaren er dannelse!

Andre mennsker er ikke instrumenter

For mig handler dannelse om at overholde aftaler, at være høflig, at respektere andre mennesker, at møde andre med venlig interesse – altså at opføre sig ordentligt.  Dannelsen viser sig, når vi uanset vores konkrete egeninteresse i her-og-nu-situationen behandler andre ordentligt. Den gamle talemåde har fat i noget af kernen: Opfør dig ordentligt på din vej op, for du møder de samme mennesker på vej ned. Eller sagt på en anden måde. Vi skal ikke helt åbenlyst behandle andre mennesker som instrumenter i vores eget rationelle, profitmaksimerende projekt. For det første er det en uklædelig forråelse af relationen mellem mennesker. For det andet koster det på den lange bane. Enten fordi du mister muligheder eller relationer, eller fordi du mister dig selv.

Ledelse kræver dannelse

På denne plads i Børsens univers bør min argumentation naturligvis også have en klar vinkel til ledelse og erhvervsliv. Dannelse – det vil sige respekt for andre, respekt for menneskelige relationer – er ganske enkelt godt for en virksomheds bundlinje. Jeg tror på det som en basal værdi. Hvis vi opfører os ordentligt som mennesker blandt mennesker, så gavner det virksomheden på langt sigt. Ikke mindst i en transparent økonomi, hvor en voksende del af værdiskabelsen sker mellem mennesker, og hvor den intellektuelle komponent bliver stadig mere afgørende. Fokus på det enkelte menneskes motivation, kreativitet og engagement er grundstenen i god ledelse. Det kræver empati og ikke bare som-om-dialoger. Vi kan måske nok frygte og adlyde ledere, der reducerer andre mennesker til instrumenter i deres projekt, men vi kan ikke betragte dem som sande ledere, og vi løber ikke en ekstra mil for dem. 

Det er under pres, når situationen er kritisk, at lederen skal vise, at vedkommende i bund og grund er et dannet menneske. Den gode leder kan ikke smide disse værdier ud som barnet med badevandet. Uanset hvad bundlinjen måtte kræve, og hvor stor krisen end måtte være. Omvendt så er det præcis det moralske og menneskelige lederskab, vi kan give vores faktiske og reelle følgeskab. Uanset om vi er medarbejdere, kolleger, kunder eller leverandører. Hvis lederen optræder som et dannet menneske, så slår det naturligt igennem i resten af organisationen. Hvis lederen gør det modsatte, ja, så slår det også igennem. Hvis du vil snyde dine medarbejdere, vil de også snyde dig. 

Målet helliger ikke midlet

Vejen til at få den positive indflydelse på andre mennesker starter med dannelse. Det er første trin – den basale menneskelige præmis – som skal være på plads, hvis man for alvor skal gøre en forskel som leder. På den lange bane bliver alle belønnet, hvis de agerer som dannede mennesker. Også selv om det kan forbyde én at skære en genvej på den korte bane. Målet helliger ikke midlet.  Så her er den igen til lægen, ejendomsmægleren, den jobsøgende og headhunteren: Kan du SÅ opføre dig ordentligt! Også for din egen skyld!

 

 

 


 

Se flere blogs



Profil

Lars Sander Matjeka

Lars Sander Matjeka

Direktør
DG Media & Datagraf Communications
Lars Sander Matjeka blogger om ledelse, forretningsudvikling og kommunikation, som er blandt de emner, han primært har beskæftiget sig med i sine tidligere jobs som marketing- og kommunikationsdirektør og forretningsudviklingschef

Lars Sander Matjeka er direktør for DG Media og Datagraf Communications, der begge indgår i Aller-koncernen. Han har i en årrække undervist i ledelse og marketing og er desuden aktiv som foredragsholder og bestyrelsesmedlem.