Psykopatens bluffnummer – tryk avler modtryk

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

Har du nogensinde oplevet en situation, hvor din samarbejdspartner, chef, kunde eller leverandør holder dig hen, lover guld og grønne skove, men til sidst svigter dig og løber fra alle løfter? Hvordan håndterer man det, inden situationen kører helt skævt?

I mit sidste indlæg her på bloggen beskrev jeg 5 gode råd til, hvordan man håndterer psykopater. Og det var helt overvældende med interessen for emnet. Mere end 22.000 klikkede ind og læste med.

Mange kommenterede med deres egne erfaringer og spurgte yderligere ind til eksempler, og måder at håndtere disse personer på. Blandt andet omkring modparter, der lover at alt bliver bedre i næste uge, men ikke leverer.

Mit møde med psykopaten  

Jeg har mange eksempler på den slags personer. Og ikke mindst hvad jeg lærte af dem.

Et af eksemplerne, der står klarest for mig, var engang, hvor jeg repræsenterede en klient, der i en periode havde haft et samarbejde med en virksomhed omkring salg af et nyt produkt. Min klient skulle så opsøge nye kunder og i det hele taget skabe opmærksomhed i markedet omkring problem og løsning. Stemningen var euforisk og forventningerne høje.

Parterne havde dog ingen kontrakt på samarbejdet. Det var baseret på tillid og håndslag. Jeg vil som advokat selvsagt aldrig anbefale nogen at køre på den facon – uanset hvor gode venner man måtte være – men der var ikke søgt juridisk rådgivning, inden de gik i gang.  

Så projektet og samarbejdet går i gang, men kører meget langsomt og min klient bruger enormt meget tid, uden at se en eneste krone for det hårde slid.

Min klient begynder derfor at presse på for, at de får en formel aftale på plads, når nu der bruges så meget tid på det. Men modparten skyder det konstant ud i fremtiden og forsikrer om, at det skal de nok få styr på – det er et partnerskab, og de er jo gode venner, forstås.  

Og parterne er stadig overbeviste om, at det bliver til noget. Efter lang tids tryk fra min klient lykkedes det endelig at få en aftale på plads.

Men, men, men. Da der så er gået noget tid, og min klient fortsat har arbejdet gratis igennem en meget lang periode for at få det i gang, så bliver min klient pludselig mødt med en øjeblikkelig opsigelse af samarbejdet. Ud af det blå. Så meget for det hårde slid og det ”gode” samarbejde.

Jeg bliver koblet på og indleder dialog med modparten. Her går det hurtigt op for mig, at vi har at gøre med en psykopat.

Vedkommende er fuldstændig kold overfor situationen. Virker kalkuleret. Og kører en masse små spil: De svarer ikke på henvendelser, men vi må konstant rykke. De vender rundt på en tallerken fra det ene øjeblik til det andet. Skifter humør. Det ene øjeblik skruer de op for charmen og nedtoner problematikken. Det andet øjeblik truer de. Og kommer med udokumenterede beskyldninger. Giver andre skylden. Holder ikke indgåede aftaler. De angriber ikke bare min klient på hans personlighed, men også mig! Og forsøger at skabe splid mellem min klient og mig.

Det går ret hurtigt op for mig, at der ingen udvej: vi må køre en retssag. Vi må trykke tilbage. Og køre hårdt på. Og så må vi ikke hoppe med på modpartens ubehagelige facon og små tricks. Vi må holde os for gode til den slags. Så vi lagde en klar plan ud fra de principper og kørte på. Og det virkede!

Mit bedste råd

Denne slags historier er der mange af. Hvordan undgår man så disse situationer? Forebyggelse! Forebyggelse kan gøre en stor forskel. Med det mener jeg, at det er særligt vigtigt at sige fra hurtigt, når man bliver holdt hen og fornemmer, at løfterne kan være varm luft. Tryk tilbage og sæt nogle klare grænser. Forsøg på en konstruktiv måde at sætte en konkret tidsgrænse for, hvornår I skal have løst problematikken. Ellers er du nødsaget til at stoppe samarbejdet.

Jeg ved, det er let at sige den slags, men det er faktisk et af de bedste råd, jeg giver. Sig fra i tide. Ellers kan konflikten hurtigt eskalere.

PS: Grundet den store interesse for emnet omkring psykopater, planlægger jeg snart at afholde et gå-hjem-møde med tema om dealmaking og håndtering af psykopater. Følg med her på bloggen for mere information.  


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.