10 dages workation

Steffen Hedebrandt

“Vi flytter kontoret til et sommerhus i 10 dage” bekendtgjorde Airtames direktør, Jonas Gyalokay, for en lille måned siden. 10 dage! Den skulle jeg lige sluge. Er han gal? Genial? Kan det overhovedet lade sig gøre?

Torsdag i sidste uge kom jeg hjem fra en af de (for mig) mest minde- og mærkværdige oplevelser i min hidtidige erhvervskarriere.

Med Airtame flyttede vi 30 mand ind i det gamle Skuespillernes Rekreationshjem, Thalia, i Marielyst på Falster.

Kontoret blev bogstavelige talt pakket ned og flyttet til et sommerhus. Skærme, kabler, computere, alt blev pakket ned, flyttet og sat op igen.

Camp Team.jpg

Hvorfor?

Vi har fornylig fået bevilget 4,4 millioner kroner af Innovationsfonden til at udvikle en cloud-platform, der kan administrere Airtames fra skyen.

Et eksempel på en kunde, som skal bruge dette produkt er Dronninglund Gymnasium, som har 1 Airtame installeret i hver projektor på deres skole. Det er 45 i alt. Endvidere snakker vi med skoledistrikter i USA og så vil der være behov for at administrere 5-10-20 gange så mange Airtames af gangen. Potentialet er åbenlyst stort.

Med cloud-platformen vil skoler og gymnasiers IT ansvarlige kunne administrere samtlige Airtames via en side på internettet.

Projektet kan bringe os afgørende foran vores konkurrenter og det er derfor vitalt for os, at få udviklet dette både hurtigt og af højeste kvalitet. Baseret på en tidligere succes, lige før markedsintroduktion sidste år, hvor der ligeledes var et stort pres for at præstere, så valgte Airtames ledelse derfor at diktere: Workation.

Skærmbillede 2016-05-03 kl. 13.37.15.png

Det er også værd at nævne at vi er blevet 50% flere medarbejdere i løbet af det sidste år. Derfor kunne disse 10 co-living/workation dage også medvirke til at alle medarbejdere, nye som gamle, dannede endnu stærkere relationer til hinanden.

Sådan gjorde vi

Hver afdeling af virksomheden fik på forhånd til opgave at opstille nogle ambitiøse mål for hvad der skulle opnås i løbet af de 10 dage.

Vores kundeservice ønskede at re-designe hele vores Zendesk opsætning. Marketing ville doble trafikken til websitet inden årets afslutning, samt automatisere så mange flows som muligt. Salg skulle tale med 100 kunder og programmørerne, ja, de skulle som nævnt gå all-in på at bringe cloud-platformen, og andre efterspurgte funktionaliteter, afgørende fremad.

En dag startede typisk med morgenmad mellem 7 og 10. Nogle dage i den tidligere ende af skalaen og andre i den senere fordi der var blevet arbejdet til langt ud på de sene timer.

Kl. 10 var der den daglige “stand-up”. Hver medarbejder havde her cirka 30 sekunder til at redegøre overfor alle kollegerne, hvad han eller hun ønskede at opnå denne dag.

Camp 201676.jpg

Herefter stod den som oftest på 3 timers intensiv arbejde frem mod kl. 13, hvor frokosten blev serveret.

Frokost blev indtaget i forbindelse med det vi kaldte Lunch-and-Learn. Hver afdeling var skiftevis ansvarlig for at gå i dybden med et specifikt emne, som de var optaget af netop nu.

Camp 201648.jpg

Efter endt frokost stod den igen på arbejde frem mod kl. 19, hvor aftensmaden blev serveret.

Vi var dog nogen, som havde behov for at bevæge vores kroppe en smule. Derfor arrangerede vi på skift “dagens træning” kl. 17.30. Det var et velkomment afbræk fra tastatur og skærm. Andre benyttede sig af husets placering få hundrede meter fra stranden og gik en tur for at få lidt luft til hovedet igen.

Mange aftener blev husets mere rekreationelle faciliteter også benyttet. Der blev spillet bordtennis, bordfodbold, PlayStation og set det nyeste afsnit af Game of Thrones. Det blev vist endda til en enkelt Counter Strike turnering.

Inden længe kunne passionen for arbejdet dog ikke holdes tilbage. Computerne blev fundet frem. Ny kode skulle programmeres. Salget skulle øges. Kundernes oplevelse måtte forbedres yderligere. Aftenerne blev lange og de fleste sad hver dag og arbejdede hele vejen mod midnat og endda også efter.

De 10 dages hårde arbejde blev afsluttet onsdag aften hvor vi afholdte et DEMO-event med efterfølgende fest.

Hver afdeling præsenterede hvad de havde opnået i løbet af de sidste dage. Mange kunne fremvise kæbetabsfremprovokerende resultater. Det var som om, at en eller anden havde drysset tryllestøv over sommerhuset. Vi havde opnået en stor del af de, i forvejen ambitiøse, mål, der var blevet sat før workation begyndte.

Camp 201614 (1).jpg

Tjekliste til succesfuldt at afholde workation:

  • Vær 100% sikker på at der er højhastighedsinternet i hele huset.

  • Sørg for, at der er plads til både fordybelse, koncentreret arbejde, samt sociale- og spisefaciliteter.

  • Sikre at medarbejderne alle har gode sovefaciliteter.

  • Find en kok. Vi sparede meget tid på at have en kok med til at koordinere og lave dagens 3 måltider.

  • Sæt ambitiøse mål for hvad der skal opnås og hold hinanden op på disse løbende.

  • Hav det sjovt. Sørg for at medarbejderne kommer hinanden nærmere. Spil fodbold, bordtennis, hop i poolen, gå en tur på stranden.

  • Find en lokation, som ikke ligger umuligt langt fra jeres daglige adresse. Der kan være forskellige behov for at kunne komme hjem og besøge familie og venner.

Find her en video som opsamler nogle af læringer fra de 10 dages Workation.

Hvad gør i for at øge produktiviteten i jeres virksomhed?

 

 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.