Farvel ledelse og bedragssatser i Nykredit?

Alexandra Krautwald

Det er jo ikke korrekt, når Lars Gylling, Yougov, i gårsdagens udgave af Børsen påstår, at Nykredit ikke er imagemæssig lige så sårbar, som Danske Bank var det under shitstormen i 2012 og 2013. Hvad skulle argumentet da være for, at Nykredit skulle være i stand til at undslippe den hær af kunder, der har vendt sig mod virksomheden med Michael Rasmussen i spidsen, og som tilsyneladende ikke har tænkt sig at give op, men derimod fortsætte med at være overordentlig svære at bide skeer med?

I dag kan vi læse, at endnu en forening imod Rasmusen og sjak er blevet etableret. Denne gang med professionel bestyrelse og formand med 40 års erfaring fra finanssektoren. 

http://finanswatch.dk/Finansnyt/article8540573.ece. Sammen vil de kikke Nykredit over skulderen, og jeg tror, at ledelse og bestyrelse må indstille sig på, at de skal løbe hurtigt, hvis de skal spæne fra falkeblikkene udefra.

Jeg spår ikke Nykredit de store muligheder for at lykkes med flere forklaringsgøremål. Firmaets ledelse erkender, at de har været dårlige til at forklare, hvorfor bidragssatserne skal stige til himmels. Men erkender de også, at forsøget ikke blot er spinkelt og synes inkompetent, men også er uforskammet overfor selskabets mange loyale kunder, der ikke kan se, at en børsnotering er nødvendig, og ikke vil betale for introduktionen? Jeg ser det som mere end almindelig uheldig attitude at gøre sig så meget klogere end sine kunder, at man kan påstå noget, man ikke engang selv er i stand til at argumentere forståeligt for. At den personlige kontakt med kunderne på landets Road shows styrker tillid og forståelse, er ønsketænkning, kan jeg tolke ud fra dialog med folk, der selv har været tilstede på disse kundearrangementer.

Danske Banks direktør Eivind Kolding røg på porten i forbindelse med fejlslagne forsøg på at påvirke kunderne og øge selskabets resultat ad veje, der ikke synes om dagens lys. Nu er spørgsmålet, hvor god tålmodighed og is i maven Rasmussens bestyrelse er i besiddelse af. Nogle ville mene, at yderligere kynisme og hovmod ville hjælpe med at holde fast i nedturen.

Hvis jeg må komme med et par virkelig velmente anbefalinger, skal de være:

  • Sig undskyld til kunderne
  • Find en mindelig løsning, så kunderne undgår at skulle gribe så alvorligt til lommerne
  • Stop med at kommunikere utvetydigt men indrøm, hvis det her (også) handler om lidt vanlig grådighed
  • Lad være med at udnytte jeres position, jeres indbyrdes aftaler med andre finansielle institutter samt det at det er svært for en kunde at skifte selskab
  • Husk, at  når kunder skrider til vedvarende aktion mod virksomhedens beslutninger, så er ens image og forretning i fare.

Kunder såvel som selskab fortjener bestemt så meget bedre end seneste tids udvikling og afvikling. 


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.