Rendyrkning eller knopskydning – Ta’ valget eller dø langsomt

BLOGS Forretningsudvikling, konceptudvikling Jesper Boelskifte
29. feb. 2016 Kl. 21:06

Min påstand er, at der basalt set findes to typer virksomheder, når det kommer til forretningskoncepter: 1) Virksomheder, der rendyrker deres forretningskoncept og holder fast i dette ene koncept, og 2) virksomheder, hvis forretningskoncept netop er at udvikle nye koncepter.

Virksomheder, der er afklaret med, om de er til rendyrkning eller knopskydning, er de virksomheder, der overlever på den lange bane. Hvis en virksomhed forsøger at gøre begge dele, vil den blive skizofren og dø langsomt.

Jeg siger ikke, at rendyrkede virksomheder ikke udvikler. Det gør de i stor stil – men kun på ét koncept. Et godt eksempel er REMA 1000 og deres discount med holdning. Det er et rendyrket koncept, som forbrugeren forbinder med lave priser koblet med holdninger. De udvikler sig, men inden for konceptets rammer. I den anden boldgade finder vi virksomheder, som knopskyder og konstant udvikler nye koncepter. En sådan virksomhed er Copenhagen Concepts. Vi udvikler koncepter til restaurationsbranchen og har gjort det i 20 år. 

Vi har med vilje sat et s på i Concepts for at vise, at her er der plads til flere koncepter under samme paraply. Det handler om hele vores måde at tænke på og inspirere til udvikling af nye koncepter og flere idéer. Lige siden vi åbnede Le Sommelier i 1997 som en af de første vinbarer i København, har vi udviklet forskellige koncepter. Både Umami, der foruden mad, ligger stor vægt på design, og MASH, som nu er i tre lande med otte restauranter i alt, er eksempler på konceptudvikling. 

Vi føler ikke, vi går på kompromis med at rendyrke de enkelte koncepter, fordi vi giver plads til flere. Navnet Copenhagen Concepts er faktisk vores måde at sørge for, at vi selv bliver udfordret og selv tænker nyt. Men det er også et signal til potentielle samarbejdspartnere, til ansatte i koncernen og til konkurrenter for den sags skyld. Alle kan byde ind. Sådan står det på vores hoveddør.

I mine øjne skal der hele tiden udvikles nye og interessante koncepter inden for restaurationsbranchen, som passer til den tid, vi lever i. Jeg eller den øvrige partnerkreds kan ikke se, hvad der bliver det nye. Vi har brug for indspark og input, og jeg tror på, at det giver mange af vores unge ansatte i virksomheden nogle muligheder, at vi faktisk er åbne for at udvikle koncepter.

Det er ikke det nemmeste at hoppe ud og blive selvstændig eller få sine egne idéer op at stå, men det er også en del af Copenhagen Concepts – at der er plads til udvikling og nytænkning hos os. Hvis idéen er god nok, er vi parate til at tale om, hvilken vej vi skal gå sammen med den gode idé. 

Jeg tror, det er en god lære for andre virksomheder at tage valget: Enten at rendyrke det man kan – eller være klar til at tænke nye koncepter ud fra main concept. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, hvad der får mig op af sengen om morgenen og på arbejde. Det er uden tvivl tanken om, hvad det nu er for en konceptudvikling, vi skal finde på for at være lige så meget til stede næste år.


 

Læs også



Profil