Søg
Bliv kunde

Medarbejdere er medier

BLOGS Employee Advocacy, Peter Falktoft, Sociale Medier Steffen Hedebrandt
29. feb. 2016 Kl. 14:04

Jeg har egentlig tænkt det noget tid. Nu ser jeg flere tegn på, at min antagelse var rigtig.

I fremtiden vil mange medarbejdere og jobkandidater blive vurderet på antallet af følgere de har på tværs af sociale medier.

Hvis der er to medarbejdere som virker lige gode og den ene har 1.000 følgere og den anden har 100.000 følgere hvem vil du så ansætte?

At være “god” på internettet er altafgørende. Det gælder hvad enten du er medarbejder, leder, TV-station eller noget fjerde.

Først og fremmest har du højst sandsynlig ikke råd til som virksomhed at bruge “de gamle” medier i din markedsføring. Her tænker jeg på landsdækkende TV, Avis og Radio.

For det andet, og vigtigere, så er chancen for, at du rammer præcis de mennesker, som du vil, ikke særlig stor.

Massemedierne har deres navn, da de rammer masserne.

Medmindre du sælger vaskepulver, kaffe eller lignende generiske produkter, så er dine marketing kroner højst sandsynligt bedre brugt andetsteds.

Peter Falktoft er et medie

Eksemplerne er mange og diverse.

Et nyligt eksempel er Brooklyn Beckham, som David Beckhams søn og har mere end 6 millioner følgere på instagram. Han har netop arbejdet som fotograf for Burberry uden nogen erfaring. Branchens etablerede fotografer var rasende: “barnet har ingen erfaring”.

Lur mig om Brooklyn Beckham ikke sælger flere stykker tøj end de gamle sure fotografer. Reglerne er ikke blot ændret, vi spiller et nyt spil.

I en dansk kontekst er en af dem, der virkelig har forstået at være på forkant med denne trend Peter Falktoft.

Han har mere end 174.000 personlige følgere på facebook, hertil kommer mere end 212.000 følgere gennem hans virke i Monte Carlo, 163.000 på hans instagram og 136.000 på twitter.

En hurtig hovedregning sender hans totale antal følgere et godt stykke over 650.000 mennesker (nb: nogen vil antageligvis være gengangere).

Skulle han skrive noget som disse følgere “synes godt om” (eller “reagerere på”, som det nu hedder), så kan antallet af danskere han når ud til hurtigt ganges med 5 eller 10. Hertil kommer hans journalistisk erhvervede følgere som også glædeligt producerer artikler på baggrund af hans statusopdateringer.

Groft sagt kan han nå ud til hele Danmark med et budskab, hvis han vil.

Til sammenligning og information oplistes her lige andre mediers Facebooktal:

DR

Debatten DR: 70.000

Deadline DR: 45.000

DR2: 43.000

DR Sporten: 53.000

TV2

TV2.dk: 86.000

TV2 Danmark: 105.000

TV2 Zulu: 84.000

TV2 Sport: 18.500

 

Hvorfor er det vigtigt?

Dagene hvorfra den almene oplysning fandt sted via et fælles medie som alle orienterede sig imod er for længst forbi.

Vi er mindre tilbøjelige til at se TV på traditionel vis. Vi bruger mere og mere tid på internettet. Vores smartphones spiller en stadig større rolle i vores liv.

I en nylig undersøgelse af Schlesinger Associates, som blev fremhævet i en artikel på Harvard Business Review, siger 75 % af de adspurgte marketingfolk at det med at finde de rigtige influencers er deres sværeste opgave.

Peter Falktofts stærkeste gruppe af følgere gætter jeg dog på er unge i alderen 15 - 25 år. Skulle jeg markedsføre et produkt mod denne aldersgruppe ville han derfor være nummer 1 på listen over folk jeg ville kontakte i Danmark.

Peter Falktoft har naturligvis (dygtigt) været beriget af den eksponering han har skabt sig selv via de på en gang både fortrinligt underholdende og informerende programmer han har medvirket i på DR. Det kan alle og enhver ikke gøre. Ikke desto mindre er pointen dog god nok.

De sociale medier og internettet vil forevigt være en del af din karriere. Dets tidligere du starter med at udvide antallet dine følgere, des bedre.

Brug medarbejderne

I mangel på traditionelle medier at markedsføre sig igennem må virksomheder kigge andre steder hen, f.eks. mod medarbejderne.

Mange medarbejdere er forbundet med både nuværende og potentielle kunder på sociale medier. En aktiv medarbejder, der deler relevant (vigtigt!) indhold, vil sikre at din virksomhed ligger øverst i hjernebakken, når læseren igen har brug for det produkt eller den service som du leverer.

Et eksempel på en platform som er ved at pionere dette er Newsio. I samarbejde med Danske Bank har de bygget en intern platform hvorfra relevante artikler deles internt i organisationen. Herfra har medarbejderne mulighed for at dele disse artikler videre ud til deres sociale netværk. Medarbejderne får, så at sige, spillet bolden indover og skal bare sætte foden på. ”Employee Advocacy” kalder de det. De bruger medarbejderne som mediekanaler.

En diskussion, der nødvendigvis må opstå i denne sammenhæng er:

Hvad er vigtigst? Kompetencer eller “Reach” (hvor langt kan du nå ud med dine følgere)? Og er “Reach” egentlig lig med kompetence? Det er det nok ikke, men tanken er værd at overveje.

Hvem ved, måske kommer der websites i fremtiden, der ranker medarbejders antal følgere og ikke blot pige/dame blogs etc. som dette site gør.

Hold op med at betragte den nuværende digitale tid som de sidste dage. Det er den ikke. Vi er kun lige begyndt.

Begynd at byg dit brand med det lange sigte for øje. Hold op med at høste nu. Det er vinter, din idiot. Så dit frø. Plej marken. Ofte. Håb på godt vejr. Og når så sensommeren kommer, da kan du forvente at høste. Ikke her og nu. Hjælp først. Modtag derefter.

Er tiden kommet til at du skal vurdere dine medarbejdere ud fra hvor mange følgere de har? Og er det overhovedet okay? Hvad gør i, i din virksomhed?

Giv gerne dit input i kommentarfeltet herunder:

 

 

Læs også



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.