Ole P. Kristensen

Mål medarbejdere og processer – det gør dem bedre og din forretning stærkere

BLOGS Performance, mål Carsten Boldt
23. feb. 2016 Kl. 12:02

At måle sine medarbejdere på en række konkrete parametre kan måske synes en anelse umoderne i disse tider. Just Eat er, som så mange andre steder, præget af en high performance kultur, og skal man vurdere performance, bliver man nødt til at måle.  

Derfor er vi tilhængere af netop dette. Vi måler ikke bare vores salgsafdeling, og om vores sælgere lever op til de aftalte budgetter og mål. Nej, vi måler alt. Både medarbejdere og processer, hvilket gør, at vi til enhver tid kan se, om vi bevæger os i den rigtige retning, og hvor hurtigt det går. Det betyder, at vi med det samme kan reagere, hvis vi er på vej i den gale retning. 

Vi mener også, at målinger gør vores medarbejdere bedre. Vi bruger målingerne til at identificere styrker og eventuelle svagheder. Målinger fortæller os, hvor medarbejderne har gode kompetencer, men også hvor vi med træning og opgradering kan styrke dem og gøre dem bedre.

Det gør ikke bare den enkelte medarbejder dygtigere – det gør Just Eat til en mere konkurrencedygtig virksomhed. 

Klar til øget hastighed
En anden vigtig pointe er, at tingene i vores branche ændrer sig med stor hastighed. Hvad der måske var populært i går, er det ikke i morgen eller i næste uge. Behov og ønsker hos kunderne ændrer sig hele tiden, og konkurrerende virksomheder står på spring med nye løsninger, som vi hele tiden skal forholde os til. Alt ændrer sig – salg, distribution og kundernes behov.

Som en digital servicevirksomhed er vi nødt til at tilpasse os den evigt skiftende virkelighed. Og det er en udfordring. Her kommer målinger igen ind i billedet. Ved at måle kan vi hurtigt se, hvilke projekter der fungerer, og hvilke der er mindre gode. De mindre gode kan vi herefter forsøge at forbedre eller lukke ned. Det er effektivt, og det gør, at vi som virksomhed hele tiden er på forkant i et omskifteligt marked.

Medarbejdertilfredshed i højsædet
Vi er en vækstvirksomhed, og det medfører en masse fantastiske ting. Men der er også en række udfordringer, som følger med, når tingene går stærkt. Og dem skal man huske at adressere, selvom tingene buldrer derudaf.

Vi forsøger hver dag at leve op til vores værdier som åbenhed, ærlighed og teamwork, og vi erkender, at høj medarbejdertilfredshed er en vigtig del af at drive en sund forretning. 

Derfor måler vi også på tilfredsheden. Ikke alle føler sig tilpasse i en virksomhed, der er så domineret af high performance kultur, som Just Eat er. Omvendt må vi være tro mod os selv og den professionelle verden, vi lever i. Alt går hurtigere i dag, og ved at måle kan vi holde både medarbejdere og virksomhed tæt på kundernes reelle behov.

Hvert kvartal forsøger vi derfor sammen med medarbejderne at løfte de tre områder, som scorer lavest i vores medarbejdertilfredsundersøgelser. 

Alle virksomheder kan måle meget mere, end de gør i dag. Og det er - i mine øjne - en gave for både medarbejderne og virksomhedens fremdrift at benytte tallene. 

Profil

π